Kan je in Nederland 'mastellen' kopen bij de warme bakker ?

Donut-vormige zachte sandwich met kaneel

Toegevoegd na 11 minuten:
voorbeeldje:http://sobrebelgica.com/2008/11/24/mastellen-dulces-tipicos-de-gante/

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit gezien, maar dat wil niks zeggen... En anders maak je ze maar zelf:
Benodigdheden voor 10 mastellen: 200 gram zelfrijzende bloem, 10 gram suiker, 40 gram bruine suiker, 10 cl melk, snuifje zout, 20 gram boter, 1 eigeel, 1 theelepel kaneel Zet de melk even op het vuur tot hij lauw is. Meng dan alle ingrediënten en kneed tot je een stevige deeg krijgt. Dek het deeg af met een vochtige doek en laat het 10 minuutjes rusten. Vorm 10 bolletjes deeg en doe deze op een ovenplaat. Verwarm de oven voor op 220°C en plaats de mastellen er 7 à 10 minuten in. Laat tot slot de mastellen afkoelen. En dan schijn je ze in Aalst goed hard te moeten laten worden.
Dus niet donut-achtig.
""De enige echte mastellen vind je in en rond Aalst , met een lichte anijstoets ze moeten keihard zijn en worden meestal gebruikt om tijdens de kermis vlaaien mee te bereiden."" Maar in Gent zijn ze wel zacht en worden ook ook Sint-Hubertusbrood genoemd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mastellen worden ook gebakken in andere streken, bijvoorbeeld in de streek van Liedekerke kan je bij bakkers mastellen kopen.
Mastellen zijn daar gans het jaar door te koop maar wel op bepaalde dagen van de week. ik denk alleen in Belgie helaas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
strijkijzer??? t'is toch een mixer.. :-s

Antwoorden (5)

Ik zou zeggen...loop naar de bakker en vraag het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ze nog nooit bij de Nederlandse Bakker tegengekomen, maar je kunt ze wel halen in België. Dan geniet je er misschien ook wat meer van.

Het is een eindje rijden, maar je kunt ze dan wel enkel verpakt in de vriezer doen en elke dag er eentje uithalen om op te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Warme bakkers zijn in Nederland een bijna uitgestorven diersoort...AH heeft af en toe 'bolussen', wat lijkt op jouw beschrijving, ook met kaneel : een soort koffiebroodje.
Erg plakkerig, en héél erg lekker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is de bolus toch iets anders.. maar idd errug lekker!
Ik haalde die broodjes vroeger bij de bakkers in de grensstreek Limburg-België, of in België zelf. In verder Nederland heb ik ze nog nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, in Nederland kun je geen mastellen kopen. Het is een specialiteit van België de mastellen. Dit is een van de weinige producten in België dat met kaneel bereid wordt. In tegenstelling tot de Nederlanders houden de Belgen niet zo veel van kaneel. Mastellen zijn typische producten uit de streek rond Gent en van het Waasland.
Dus als je ze wilt kopen, op naar België.