Weet er iemand een goed recept voor gratin patatjes? alvast bedankt

ik zou dat graag eens maken maar ik heb een recept uit een boekje eens geprobeerd maar dat was echt niet om te eten!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik maar vanuit gegaan:)

Antwoorden (2)

Zo maak ik hem altijd:

(Voor vieren)

4 aardappels
1 flesje kookroom (of slagroom)
2 tenen knoflook
nootmuskaat (vers)
gruyerekaas'
peper zout

snijd de aardappelen in hele dunne plakjes (de voorgesneden, zijn te dik)
Kook deze vervolgens 1.5 min in de room. Zet de pan van het vuur. Meng nu alles door elkaar (behalve kaas).
Als je hebt is het leuk om het afzondenderlijk ik kleine (oven) bakjes per persoon. Zoniet doe de aardappel mengsel in een grote schaal en druk het goed aan. Leg er vervolgens flink wat gruyere kaas bovenop.

180 graden 20 min in de oven.

Als je de aardappels niet eerst kookt, dan langer in de oven.

Smakelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je 'Gratin Dauphinoise' bedoelt?

Je snijd eerst geschilde aardappels in dunne schijfjes die je niet meer mag wassen vanwege het zetmeel dat de schotel stevig houdt.
Boter de ovenschaal in.
Pers knoflook uit en verdeel wat over de schaal.
leg de aardappels dakpansgewijs in de schaal. Doe dit laag voor laag en zorg dat er wat ruimtes tussen vallen waar de room straks doorheen kan lopen.
Je stapelt de 2e laag dus omgekeerd, je begint dan dus aan de andere kant.
Warm nu room met wat melk op tot lauw en doe er zout, peper en nootmuskaat in. Proef! het is snel te flauw, dus kruid flink, vooral met de peper en het zout.
Doe er nog wat knoflook in.
Giet dit roommengsel over de aardappels. Ze moeten onder staan.
Strooi nu een pittige kaas als Gruyere erover en leg er wat klontjes boter op. Hierdoor krijg je het lekkere korstje.
Zet ong. 45 min. in een oven van 200 graden C.
als je gemakkelijk in de aardappels kunt prikken, zijn ze gaar.
Wil je ze nog bruiner zet ze dan even onder de grill.

Gebruik geen ' bloemige' of 'kruimige'aardappels.
Gebruik geen dieetkazen,deze gaan schiften en worden taai.
Indien je geen kaas van koemelk gebruikt, dan moet je die later gebruiken om alleen het korstje te krijgen. Als je die vanaf het begin laat meegratineren, dan zal alles gaan schiften.
amc