Hoe zou je zelf groentefriet kunnen maken?

Het is vrij nieuw in de handel: Groentefriet.

Maar hoe zou je het zelf kunnen maken?
Voornaamste ingrediënten zijn volgens mij: Zoete aardappel, pastinaak, wortel, kokosolie en kruiden.

Nu zou ik hier met de keukenmachine een mooie egale substantie van kunnen maken, maar hoe maak ik er dan vervolgens frieten/patatjes van?
Die ik daarna kan afbakken in oven of frituurpan...?

Zijn er nog bindmiddelen nodig, en bestaat er een apparaat om van een substantie, frietjes/patatjes te maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
2.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik maak zelf wel eens ovenfriet van zoete aardappel, gewoon in frietjes snijden, bakplaat met bakpapier, in enkele laag erop leggen, beetje olie en kruiden er op, en dan in de oven bakken.
Ritsuka
9 jaar geleden
http://uitpaulineskeuken.nl/2013/10/zoete-aardappel-friet.html
Poet
9 jaar geleden
http://receptenmaken.nl/groentefriet-uit-de-oven/

Antwoorden (3)

____________________uit voedzaamensnel.nl _________

Als je groentefriet zelf maakt, dan weet je precies wat erin gaat. Wij gebruiken winterpeen en pastinaak. Twee heerlijke gezonde groentes die de groentefriet een heerlijke smaak geven. Wij vinden vooral de pastinaak heerlijk, het smaak een beetje zoetig. We snijden de groente in friet-formaat, dat kun je bijna zien als iets om kinderen voor de gek te houden, maar het ziet er super leuk uit.

We blancheren de groentefriet kort, zodat ze knapperig blijven en scheppen ze daarna door een geklutst ei en vervolgens door een mengsel van kokosmeel, amandelen en kruiden. Dit geeft de groentefriet een knapperig korstje en een heerlijke smaak. Je hoeft geen zout meer over deze groentefriet te strooien en het smaakt heerlijk met een beetje mayonaise, ketchup of een ander zelf gemaakt sausje. Als bijgerecht is dit recept voor groentefriet goed voor 4 personen.
____________________________________
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Blancheren en daarna door rauw ei, meel, amandel en kruiden.
Daarna opeten? Dat lijkt mij niet gezond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat ze de stap van het frituren na het blancheren vergeten zijn ;-). Als je friet maakt van aardappeltjes, moet je die ook eerst voorkoken om ze knapperig te kunnen frituren. Dit is ook de reden dat je daar geen kruimige aardappels voor kunt gebruiken. Wat ze hier doen (maar ik ken de groentefriet niet) is dat ze stevigheid houden door enkel te blancheren en daarna ala de kroket een krokante laag om de groente heen maken. Zou je de groenten eerst vermalen, dan moet je een methode vinden om hier een stevig 'deeg' van te maken. Bijvoorbeeld door veel meel toe te voegen. Daarna kun je aan het kneden en frituren gaan, maar dit maakt het allemaal natuurlijk wel heel bewerkelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar wel veel lekkerder ;-) . Je kunt ze trouwens -net als gewone patat en ook zonder blancheren - gewoon door het eiwit halen , besprenkelen met (olijf)olie en in de oven afbakken - ALS je van ovenfriet houdt. Niet lekkerder, wel gezonder.
Je kunt de afzonderlijke groenten (eigenlijk zo ongeveer alle knollen en wortelgroenten) gewoon in de vorm van frietjes snijden (en bakken in vet naar keuze, niet per se kokosolie) en kruiden naar smaak. Plakjes is trouwens ook heel lekker ' groentechips.

Wil je gemengde puree-frietjes, dan kun je de groenten inderdaad koken, tot een puree verwerken (zoals voor aardappelkroketjes, met ei in plaats van melk, wat bloem of aardappelmeel als bindmiddel en liefst zo weinig mogelijk vocht en eventueel wat gelatine), de puree goed laten opstijven en in frieten snijden en die afbakken. (Er zijn persen / vormen te krijgen voor raspatat, als het perfect wilt doen. Een eenvoudige krokettenmaker voor dunne kroketjes is ook leuk ; alleen dan worden het groentekroketjes ;-) Paneren is dan ook een optie).

Naast aardappels, pastinaak, zoete aardappel en wortel werkt dit ook met doperwten, pompoen, rode bieten, pom, courgette, koolrabi, koolraap etc. Ook andere groenten die je zo lang kunt koken dat je ze tot puree kunt verwerken lenen zich hiervoor ' bloemkool, broccoli, spruitjes, sperziebonen etc.

Doe het overigens ABSOLUUT niet met een keukenmachine of staafmixer ; niet alleen aardappels maar ook veel andere knollen worden zo geen puree maar een soort glibberig behangplaksel ; niet te eten. Gewoon met de pureestamper, een vleesmolen (!) of een pureeknijper werken.

Ik heb het zelfs een keer gedaan in de Fleishwulf / gehaktmolen. Groentepuree gemaakt, en met het koekjesopzetstuk dunne 'worstjes' groentepuree gemaakt. Goed te eten, maar een BOEL werk. Mijn voorkeur heeft nog altijd het rauw gefrituurde groentestaafje ; snel, makkelijk, lekker, en veel kleur op je bord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rauwe groente verwerk ik overigens wel net zo als verse zelfgemaakte patat : eerst voorbakken op 140 graden, daarna afbakken op 170-180 graden. Anders worden ze inderdaad te bruin van buiten en/of te rauw van binnen
Het lijkt mij dat je de groente in reepjes moet snijden. Vervolgens doe je ze in een ovenschaal met een klein beetje (olijf)olie. En dan in de oven.