Ik wil appeltaart bakken zoals in de horeca, hoe moet dat?

Huisgemaakte appeltaart is lekker, maar valt vaak uit elkaar als je er punten van snijdt. In de horeca hebben ze daar nooit last van. Weet iemand wat je door de appels moet doen om mooie stevige punten te krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Antwoorden (3)

vaak ligt het niet aan de appels, maar aan het mes wat je gebruikt om te snijden.
In de horeca hebben ze vaak hele scherpe messen van een hele goede kwaliteit, waar ze thuis vaak wat botter zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de horeca moet men op de kosten letten, dus wordt appeltaart gevuld met minder appels. Om de ruimte toch op te vullen wordt er vaak broodkruim aan toegevoegd. Bijkomend voordeel is dat alles wat beter aan elkaar plakt. Maar dit is dus ook de reden dat sommige horeca-appeltaart wat melig kan zijn.
Als je zelf wilt zorgen dat de vulling wat beter aan elkaar plakt, kun je hetzelfde kunstje toepassen. Ook heb ik wel eens gelezen dat je custardpoeder aan de appels kunt toevoegen. Dat bindt ook.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het broodkruim neemt het vocht uit de appels op, en verandert zo dus in een plakkerig prutje.
bamibal
9 jaar geleden
Je kunt de appels te raspen, zo blijft er sowieso minder ruimte tussen de stukjes en zullen ze van zichzelf al een steviger taart vormen. Houdt er wel rekening mee dat je meer appels nodig hebt. Daarentegen wordt het niet melig.
Eventueel een klein beetje gemalen havermout erdoor, om vocht op te vangen, of kleine stukjes gedroogde abrikoos, of custard.
Soms wordt er ook kwark door de appels gedaan om de ruimten ertussen op te vullen.

In de horeca zie je trouwens ook vaak dat taart uit de vriezer komt, en bevroren kun je makkelijker mooie punten snijden (maar of dat de smaak ten goede komt?)

Blijf proberen, maar uiteindelijk wint voor velen de smaak van het uiterlijk. :-)