* 250 g. zelfrijzend bakmeel
* 1 theel. zout
* 4 1/2 dl. melk
* 1 ei
* 4 eetl. boter of margerine
n kom zelfrijzend bakmeel en zout doen. Met houten lepel door elkaar roeren. In midden kuiltje maken. Hierin de helft van de melk schenken. Met houten lepel van midden uit melk door bakmeel roeren. Al roerende scheutje voor scheutje rest van de melk toevoegen. Blijven roeren tot een glad beslag. Ei erboven breken en erdoor roeren. Wanneer het beslag als koord van lepel loopt is dikte van beslag goed.

In koekepan 1 eetlepel boter verhitten. Met soep-opscheplepel zoveel beslag in koekepan schenken tot bodem bedekt is. Intussen pan schuin houden en draaiende bewegen, zodat beslag over bodem kan uitvloeien. Op half hoog vuur pannekoek bakken tot bovenkant droog is. Pannekoek keren en onderkant in ca. 2 minuten goudbruin bakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

eentje met gewoon bakmeel:lekkerder dan met zelfrijzende bloem
fremar
13 jaar geleden
In plaats van bakmeel. Een mooi glad beslag maken van tarwebloem en melk. Beetje zout, één of twee eieren, zakje vanillepoeder, olie of boter door het beslag slaan en afmaken met een scheutje bier/pils. Halve uurtje laten rusten, bakken en smullen maar!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pannenkoeken

Voor ongeveer 8 stuks:
250 gram zelfrijzend bakmeel
1 theelepel zout
1 ei
4,5 dl melk
50 gram boter

Mix het bakmeel met het zout, ei en ongeveer de helft van de melk in een kom. Voeg al roerend de rest van de melk toe zodat het beslag verdund. Verhit de boter in de pan en schenk zoveel beslag in de pan dat de bodem bedekt is. Zodra de bovenkant van de pannenkoek droog wordt, is het tijd om hem om te keren. Bak de andere kant goudbruin en klaar is de pannenkoek. Serveer de pannenkoek met stroop, suiker, jam of chocoladepasta.
Je kunt als variatie aan het beslag rozijnen, appels of spek toevoegen.