Ik heb een pakje amandelpoeder gekregen, wat kan ik daarmee klaarmaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.6K

Het beste antwoord

Ik bak altijd boter-amandel-koekjes omdat ik de 'kerstbakkerij' zo leuk vind.

Dit volgende recept is steevast onderdeel en één van de koekjessoorten die het eerst opgegeten worden:

150 gr. boter,
100 gr. suiker,
100 gr. rietsuiker,
200 gr. bloem,
½ theel. bakpoeder,
1 snufje zout,
1 pakje vanillesuiker,
1 ei,
100 gr. amandelpoeder,
naar wens kleine stukjes gehakte pure chocolade zo'n 70 gr.

Mix de boter zacht en zalvig. Doe de suiker erbij en mix alles tot het een witte luchtige creme geworden is en je de suiker niet meer voelt (en hoort).
Vanille suiker toevoegen en 1 groot ei. Mixen tot het ei volledig is opgenomen.
Bloem, bakpoeder en zout vermengen en in een kom zeven. In gedeeltes door de crème roeren. Het amandel-
poeder en evtl. de chocolade erdoor roeren.

Op een met bakpapier uitgelegd blik, met een kleine lepel kleine bergjes beslag met zo'n 8 cm. afstand van elkaar neerleggen omdat het deeg in de oven nog uitloopt.
In de voorverwarmde oven van 175 graden C. ca. 12-15 min. bakken. Als de randen beginnen te bruinen kan je ze er al uit nemen. Dan is het randje knapperig en in het midden zijn ze lekker zacht.
Bij mijn bron zie je afbeeldingen.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank, ik ga het gebak maken.

Andere antwoorden (3)

Bijvoorbeeld:
- amandelcake
- kerstkoekjes (amandel-boter koekjes)
- marsepein
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een lekkere Duitse amandelcake maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er Macarons van maken.

Ingrediënten:

200 gram poedersuiker
100 gram amandelpoeder
3 eieren
mespuntje zout
40 gram fijne kristalsuiker

Bereidingswijze:

Meng de poedersuiker en de amandelpoeder door elkaar. En zet het weg. Klop de eiwitten in een vet vrije kom met het mespuntje zout stijf totdat er pieken ontstaan.
Blijf kloppen en voeg theelepel na theelepel kristalsuiker toe. Doe niet te veel want dan kan het mengsel inzakken. Zorg ook dat de suiker volledig opgenomen is voor je de volgende theelepel toevoegt. Het mengsel moet dik, wit en glanzend worden.
Schep het suiker-amandelmengsel voorzichtig door de eiwitten met een lepel. Meng het goed door elkaar. Dat kan eventjes duren. Het is klaar als het mengsel langzaam van de lepel druipt.
Vul een spuitzak met het mengsel en maak gelijkmatige rondjes van ongeveer 5 cm. Let op! Het mengsel kan nog een beetje uitlopen. Dus maak de rondjes niet te groot.
Laat de macarons 15 minuten tot 1 uur rusten. Duw voorzichtig met je vinger op de macarons. Ze mogen niet meer kleverig of nat zijn.
Verwarm de oven voor op 170 graden celsius en bak ze 10 minuten.

Toegevoegd na 36 seconden:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recepten/met/amandelpoeder/

Toegevoegd na 1 minuut:
Er staan nog meer recepten op deze bron.