Waarom zijn er zovele ingredienten in de keuken die men bijna niet meer gebruikt? vb. lever ,niertjes, schorseneren ea

bij de uitzending mijn restaurant, het gebrek aan warenkennis

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

De oorzaak is de moderne tijd.Vroeger leerden de dochters nog koken van moeder,en was het vaak financieel niet al te makkelijk.
De slager slachtte vaak nog zelf,of kreeg gewoon een halve koe of varken binnen.Hier zaten alle delen als nieren,lever,hart en staart nog aan.
Deze onderdelen werden gewoon in de toonbank gelegd en verkocht,zij waren het goedkoopste,dus als de portemonnaie dun was,werd er lever of niertjes gegeten,en een stukje hart voor de hond meegenomen.
Tegenwoordig worden deze z.g.
"afvalprodukten" massaal verwerkt tot snacks en honden/katten voer.
Er is geen vraag meer naar,(de boer eet niet wat hij niet kent),dus geen aanbod.
En bij de slager of supermarkt ligt alles voorverpakt of reeds panklaar in koeling.
Er worden produkten onder de meest mooie gefantaseerde namen aangeboden,en de consument laat zich hierdoor verleiden en koopt als een kip zonder kop deze produkten,zonder te weten wat er in verwerkt is.
Men heeft totaal geen kennis meer van het rijke assortiment van voedsel wat er op deze aarde is.Dit is met groenten en vis,dito met een ster.
Kijk bij de buitenlandse winkeltjes naar het rijke assortiment,en vraag wat het is en vraag hoe te bereiden,dan gaan je ogen en smaakpapillen weer open!
Indien er geen onderricht meer in warenkennis en bereidingen van al het goeds dat op deze aarde voorkomt wordt gegeven,zullen we ons overgeven aan de willekeur van voedingproducenten en leveranciers.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gisteren op zijn Surinaams sambal van hartjes, maagjes en niertjes gegeten. Heerlijk!
Het klinkt minder aantrekkelijk dan het smaakt!

...wat de boer niet kent ...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn zo veel dingen verdwenen in de hollandse keuken maar er zijn er toch ook zeer veel bijgekomen. Ik weet nog van vroeger dat ik voor het eerst kroepoek proefde en me verbaasde dat het van garnalen gemaakt werd. Toen kwamen ook de nassi en bami. En wat is er daarna allemaal niet gekomen? Ik ga het hier niet allemaal opnoemen want dan vergeet ik er ook een heleboel! Wat ik wil zeggen, natuurlijk is er veel weg maar er is ook heel veel bijgekomen. Dan vergeet je al snel oude gerechten. Mischien een leuke vraag: wie kent nog oude gerechten?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door de opgejaagde maatschapij niet meer instaat zelf te koken Kijk eens hoeveel kant en klare maaltijden er te koop zijn en dan al die hapklare brokken die je uit de muur kan trekken.
Lever wordt nog volop gegeten Als brood beleg ,broodje halfom, of als paté. Schorseneer noemen ze ook wel arbeiders asperge, om dat men het vroeger niet zo breed hadden nu is er het hele jaar door asperge daar bij komt dat schorseneren vervelend is schoon te maken. en te bewerkelijk t/o van asperge.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is geen gebrek aan warenkennis, maar het heeft te maken met keuzes. Mensen kiezen ervoor om helemaal geen vlees te eten of maken als vleeseter de keuze om geen orgaanvlees te eten of eten bijv. biologisch vlees.
Ook is er tegenwoordig voldoende keuze in groenten. Vroeger moest men eten wat het land "gaf". Het eten was beperkt houdbaar en het transport ging nog niet zo snel. Door de diepvriezer en het moderne transport is er nu in alle jaargetijden volop groenten te koop en voldoende keuze. Het gevolg is dat het ook hierbij nu gaat om vraag en aanbod. Als er geen vraag naar een bepaalde groente is, wordt die ook niet massaal gekweekt (slechts her en de uit liefhebberij). Momenteel is het eten van ouderwetse groenten, zoals schorseneren, weer in opkomst. Als het eten van deze groenten aanslaat, zullen ze in de toekomst weer algemeen verkrijgbaar zijn.