Waarom Au Bain Marie in oven?

Wat is het voordeel van au-bain-Marie iets klaarmaken in de oven, als je de oven ook gewoon op 100 graden kunt zetten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Au bain marie is een methode om gerechten langzaam te verwarmen tot max 100 graden. Als je oven heter is dan 100 geaden zal het water dat nooit worden. De voornaamste reden om de techniek in de oven toe te passen is het gelijdelijk garen? Toegevoegd na 9 uur: De techniek is al oud en wordt veel gebruikt voor het gelijdelijk garen van custards (vla) in de oven. De temperatuur van de oven wordt dan hoger ingesteld dan 100 graden en de custardbakjes staan half in het water. Het water 'koelt' het gerecht terug tot 100 graden maximaal. In het begin wordt het gerecht langzaam verwarmt Proefondervindelijk kun je zelf heel gemakkelijk vaststellen dat een custard zonder au bain marie bereiding in een oven van 100 graden niet lekker wordt. Of de luchtvochtigheid een voordeel is van het in de oven toepassen van au bain marie weet ik niet. Het zal wel wat meespelen. Het voordeel boven de toepassing op een fornuis is het vrij houden van een plek op het fornuis. Daarnaast is de bereiding van custards lang en op mijn fornuis kan ik geen tijd instellen. Bij bereiding in de oven kan ik ook eventueel wel weg. Er zijn dus ook praktische voordelen.

Bronnen:
http://www.culy.nl/inspiratie/wat-betekent...
http://www.zelfmaakrecepten.nl/au-bain-marie/

Heeft volgens mij inderdaad géén voordeel. Ik denk sprookje.

Het voordeel? Dat weet ik niet maar wat ik wel weet is waarom er iets in een bain-marie gegaard wordt. Een eerste reden is dat de bereiding niet warmer zal worden dan 100 graden C. Een tweede reden is dat er in de oven een vochtige atmosfeer heerst die gaat voorkomen dat er een hard vel op een bereiding komt zoals bv op een crème beau rivage. Als je die creme niet au bain-marie gaard krijg je een zeer hard vel dat niet echt smakelijk is. Een derde reden is de gelijkmatigheid van garen. Daar water niet warmer wordt dan 100 graden C (als het zuiver water is tenminste) krijg je een zeer geleidelijke garing zonder het risico dat je bereiding gaat beginnen koken. Dat is het zo een beetje dacht ik, ik hoop dat je nu weet wat je wilde weten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100