Tarwebloem ook geschikt voor een goede cake te maken?

In heel wat recepten zie ik bloem staan en ik vond tarwebloem thuis. Daardoor vroeg ik mij af of tarwebloem ook geschikt is als bloemsoort voor in de cake? Of kan ik dan beter voor zelfrijzend bakmeel gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
20.8K

Het beste antwoord

bloem is eigenlijk altijd tarwebloem. Het woord tarwe is alleen vaak weggelaten, omdat verondersteld wordt dat men weet dat bloem gemaakt wordt van de tarwekorrel.

Als in een recept "bloem" vermeld staat, wordt dus tarwebloem bedoeld. Er zijn wel verschillende soorten:

(tarwe)bloem: Hiermee bedoelt men de gemalen tarwekorrel, zonder de zemelen en de kiem.

volkoren (tarwe)bloem/meel: Hiermee bedoelt men de gemalen tarwekorrel, inclusief zemelen en kiem.

patent (tarwe)bloem: Dit is bloem met een hoog eiwitgehalte (gluten), meestal gemalen uit harde tarwe.

zelfrijzend bakmeel: Dit is bloem waaraan een rijsmiddel is toegevoegd, zoals bakpoeder.

Toegevoegd na 11 uur:
Als je dus geen bloem, maar wel zelfrijzend bakmeel in huis hebt, gebruik je zelfrijzend bakmeel, maar laat je eventueel bakpoeder achterwege als dat in het recept staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tarwebloem kan ook prima, maar dan moet je wel bakpoeder toevoegen. Tarwebloem rijst namelijk niet vanzelf. Zelfrijzend bakmeel is ook tarwebloem, maar dan met toegevoegd rijsmiddel.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ En zeef het even "op hoogte". (houd de zeef hoog boven de beslagkom, dan krijg je wat meer lucht in het beslag)
In het kookboek "Kook ook" (het nieuwe kookboek met meer dan 500 recepten) staan 3 recepten voor cake, alle met bloem zonder rijsmiddel, dus geen gist of bakpoeder.
D.w.z. ook geen zelfrijzend bakmeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan krijg je volgens mij 'koek'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is dan geen deeg maar beslag met veel eieren,dus geen koek
Als er 'bloem' staat in een recept, voldoet tarwebloem prima. Anders zou er wel zelfrijzend bakmeel staan. Bakpoeder toevoegen is dus ook niet nodig.