Wie weet hoe ik het allerbeste suddervlees kan bereiden?

Mijn moeder maakte het altijd grandioos, om zo op te zuigen, zo mals en smaakvol,hoe deed ze toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
18.6K

Het beste antwoord

Smeer het vlees eerst in met flink wat mosterd: in mosterd zit azijn, en (zoals al eerder opgemerkt) maakt zuur het vlees malser. Een tweede voordeel van mosterd is dat het een natuurlijk bindmiddel is: je krijgt zo dus automatisch een lekkere dikke, gebonden jus. Daarnaast zijn riblappen vetter en dus "sappiger" dan sucadelappen; als je echt draadjesvlees wil dat uit elkaar valt dus geen sucadelappen nemen! Tot slot heeft iedereen het over aanbraden, maar het zachtst blijft het vlees als je de boter zachtjes laat smelten en een klein beetje laat bruinen met wat knoflook en ui erin, en dan het vlees toevoegd en het vuur laag zet. na een uurtje het vuur hoger zetten, en als de boter goed heet is laten schrikken met lauw water waarin twee bouillonblokjes zijn opgelost: Super!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Voornamelijk met veel geduld.
Je moet niet denken dat je je suddervlees in een half uurtje op tafel hebt staan. Hoe langer je het in de pan laat sudderen, hoe malser het vlees.
Reken toch zeker op minimaal 2,5 uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst het vlees kruiden en dan aanbraden, zodat het aan alle kanten mooi bruin ziet.
daarna ruim blussen met water en dan op een klein pitje in een gesloten pan maar laten sudderen. zorg wel dat er niet te weinig water inzit, want dan gaat de temperatuur in de pan weer omhoog en begint het weer te bakken.
afhankelijk van de omvang van het vlees 2 à 3 uur laten staan.
smakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suddervlees (of draadjesvlees), oooh dat is toch zooo lekker!

Het hangt er een beetje vanaf en ik hoor zoveel verschillende verhalen hier over wat nou het beste is, maar moeders doen dit nog steeds het beste!

Mijn moeders manier:

Rundvlees (lende-, sucade-, rib-lapjes
- Boter in de pan laten smelten
- Vlees rondom even bakken tot het dicht is.
- Water erbij
- MINImaal 2 1/2 uur op zacht vuur laten staan.
- Af en toe water erbij

Oma liet het altijd 6 a 7 uur op een petroleum stelletje staan (en dat was de aller aller aller lekkerste ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn eigen receptje op Smulweb:

Ingrediënten voor 4 personen
4 sucadelapjes van elk 2 ons
3 dl rode wijn
Ui, prei, wortel
Kruidnagel, foelie, laurier
Peperkorrels, jeneverbessen, knoflook

Voorbereiding
Begin met de marinade. Snijd de groenten goed fijn, kneus de peperkorrels en de jeneverbessen en pers de knoflook. Giet de wijn in een passende schaal en voeg alle ingrediënten toe. Zet het vlees in de marinade, het vlees moet ondergedompeld zijn. Laat het vlees vervolgens minstens 24 uur marineren. Haal het vlees daarna uit de marinade, dep het goed droog en peper en zout nog wat na.

Bereidingswijze
Bak de sucadelapjes om en om bruin. Blus dan de pan af met de marinade en laat de sucade langzaam sudderen. Ongeveer 8 uur. Proef de jus van het vlees vlak voor het opdienen.

Serveertips
Tres magnifique met aardappelpuree en winterse groenten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De recepten heb je al gekregen van de schrijvers hierboven.
Mocht het te lang duren dan geef ik je de tip om het samen met de jus gaar te sudderen in de snelkookpan. Na 35 minuten sissen in de snelkookpan heb je vlees zoals je moeder het klaarmaakte. Om te zuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn partner noemt het draadjesvlees en hij vindt het het lekkerst als het uit elkaar valt van zachtheid..
Ik koop er altijd malse braadstukken voor bij de slager.
Ik braad het eerst even aan 2 kanten aan, in flink gebruinde ( ruim) boter. Dan doe ik er wat melk ( Schijnt het zachter te houden) overheen, zout, laurierblad en rundvleeskruiden. Het gas staat inmiddels op een laag pitje.
Elk half uur doe ik er wat water bij, tot het helemaal onder staat. gewoon laten sudderen. Een uur of 3, 4 is prima.
Daarna bind ik de jus met wat maizena en laat het afkoelen. Voor het eten nog een half uurtje laten sudderen.
Geen idee hoe het smaakt.. Maar voor de liefhebber vast lekker, want het wordt in een oogwenk weggepeuzeld bij de stamppot andijvie, raapjes, spruitjes, savooiekool, rode kool, hutspot, tuinboontjes of wat voor stevige groente ook maar.
Eigenheimertjes erbij, wat appelcompote (of rabarber) en een gortpapje toe..is het net of je bij oma van vroeger op visite bent..
( Deze oma eet geen vlees, maar ze maakt het wel )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor ik het vlees bak stop ik er kruidnagels in en bak het om en om voeg er water bij en breng het aan de kook
dan doe ik er wat gesneden uien bij en een boulllion blokje en wat rode wijn en laat het een paar uur sudderen
tegen de tijd dat het gaar is verwijder ik de kruidnagels en ga ik de jus binden
heerlijk ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het goede vlees, tijd, én: iets zuurs. Daarom doet wijn (over het algemeen rood) het zo goed in suddervlees, daar zit wat zuur in. Het punt daarvan is niet dat het eindresultaat zuur moet smaken (zeker niet), maar dat het zuur het vlees malser maakt.

Wat verder ook helpt, is om het vlees door wat bloem te wentelen voordat je het aanbraadt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het minstens twee en een half tot drie uur met de juiste kruiden te laten sudderen. En het liefst op een heel laag pitje. Zo laag, dat je dat met de meeste kooktoestellen eigenlijk niet kan bereiken ; daar moet je de boel retegoed in de gaten houden, en vermoedelijk ook regelmatig vocht toevoegen. Het beste gaat het nu eenmaal op een petroleumstel, of op een sudderplaatje dat je op het gas legt.

(Overigens gaat het ook uitstekend en een heel stuk sneller in de snelkookpan. Da's effe wennen, maar de smaak is er beslist niet minder om. )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het uren sudderen is juist de attractie van suddervlees, die heerlijke geur die zich langzaam door je huis verspreidt, het zo af en toe eens spieken hoe het erbij staat, het op je gemak wat vocht toevoegen, het later toevoegen van ingrediënten die niet al te gaar moeten worden, en daar heerlijk een middag aan spenderen! Eén van de dingen die ik mis sinds ik vegetariër ben, is de hele-middag-stoofschotel.
Goed veel zout en wat peper erop.
Braadboter in de pan, en wanneer deze mooi bruin kleurtje heeft het vlees erin leggen en meteen aan beiden kanten goed dichtschroeien, dan vuur temperen, water erbij, goed veel water en laten sudderen.
zon dikke 2 tot 3u.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Braad het aan in echte braadpan met kruiden en blus het af met een scheut rode wijn of een lekkere bouillon met een scheutje geurige azijn. Daarna zet je de pan in de oven die je al hebt voorverwarmd op zo`n 100 graden C.
Je kunt hem er nu de hele middag in laten staan als je wilt. Af en toe even kijken of er nog wat vloeistof bij moet.
Je kunt het vlees nu zuigen, het smelt op je tong. Het lekkerst is hiervoor sukadelappen of riblappen te nemen, het randje vet geeft er juist meer smaak aan en houdt het sappig.
amc
13 jaar geleden
'Het allerlekkerste draadjesvlees recept van oma'

Ingrediënten:

750 gr. sukade lappen of riblappen;

ketjap manis;

azijn of rode wijn;

2 plakken ontbijtkoek;

1 ui; mosterd;

1 laurierblaadje;

kruidnagels;

tijm; oregano; basilicum; peper; tomatenketchup; appelstroop

----------------------------

Voorbereiding:

Braad het vlees bruin in margarine. Voeg daarna wat water met een scheutje ketjap manis en 1 el. azijn (of rode wijn) toe.De plakken ontbijtkoek geven een heerlijke smaak aan de jus en binden het geheel. Voeg de rest van de ingredienten toe;voeg echter niet te veel toe.Zorg ervoor dat er voldoende vocht in de pan zit.De ontbijtkoek bindt de jus. Laat het mengsel pruttelen tot het gaar is. Je moet rekenen op ongeveer 2 uur.(op klein vuurtje)

Serveertips:

Met heerlijke zelfgemaakte aardappelpuree ,en het lekkerste is er rode kool bij, maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf beslissen!

Smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat staan er al veel recepten op,soms makkelijke maar ook moeilijke.
Ik zelf ben ook een draadjesvleeseterfan.Ik koop runderlappen met een klein randje vet,deze laat ik op kamertemperatuur komen,dan smelt ik een pakje croma lichtbruin in een zwarte braadpan,dan doe ik het vlees er ongezouten in,braad het aan beide zijde goed bruin,zeg maar donker bruin,dan zet ik het op het laagste pitje en laat het een uurtje met de deksel schuin op de pan ff smoren,regelmatig omkeren.Na een uurtje doe ik er ongeveer twee-drie koffiekopjes warm water bij en laat het nog een anderhalf a twee uur sudderen..regelmatig ff checken of er nog water bij moet...
omdat croma al zoutig is,vindt ik het zo zout genoeg en het blijft heerlijk mals...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het vlees (ik neem meestal sucadelappen) kruiden met rundvleeskruiden. In een braadpan boter smelten tot dit goudbruin is. Het vlees aan beide kanten laten dichtschroeien en dan een gesnipperd uitje en gesneden champignons erbij doen..als de uitjes glazig zijn dan een rundvleesbouillonblokje erbij doen en afblussen met ongeveer een halve liter water...dit aan de kook brengen en 4 laurierblaadjes kneuzen en erbij doen. De pan overbrengen op je kleinste brander (als hij daar niet op stond..)de jus moet een beetje pruttelen..als het deksel gaat klepperen staat het te hoog..dan moet je er nog even een warmhoudplaatje onder doen. Zodra het zachtjes aan het prutten is doe ik er altijd nog een teen knoflook bij(uitgeperst). Dit ongeveer 3 uur laten prutten en je hebt een heerlijk sudderlapje die om te zuigen is!

eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marineer het vlees eerst in puree van kiwi, en je zal versteld staan van het effect!
Kiwi breekt de enzymen van het vlees een beetje af zodat het extra mals wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijk is dat je er iets bij doet dat zuur is, zoals bijv. wijn of azijn. Je kunt de azijn dan weer compenseren met een theelepel bruine suiker. Klinkt vies, maar dat is het niet. Ook een doorgesneden tomaat en ui meestoven is lekker. Je moet ook nooit koud water toevoegen, maar warm. Anders schrikt het vlees en kan het taai worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is belangrijk dat je vlees op huiskamertemperatuur is.
Vlees insmeren met mosters. Afblussen met rode wijn. En wat ik ook doe is in het gerecht ketjap toevoegen en tomaten. Dit zijn de ingredienten, die het vlees mals maken. Verder doe ik er kruidnagel in, en een laurierblad en ui.
Laat het vervolgens, (zoals je al 16 x gelezen hebt) lang opstaan. Voor mij is dat minsten 4 uur. Af en toe wijn of bouillon toevoegen.
Het is heel snel klaargemaakt en heel makkelijk. Maar vervolgens geduld hebben.