Mag cola light gebruikt worden om te koken in bepaalde recepten zoals stoofvleessaus bvb?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
3.1K
Amadea
9 jaar geleden
Waarom zou het niet mogen? Het lijkt mij absoluut niet te pruimen. Een ander moet je het maar niet voorzetten. Wat je voor jezelf maakt mag jij zelf bepalen.
Reddie
9 jaar geleden
Gatver...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel eens geprobeerd, Amadea ? |Blijkbaar niet. Het smaakt namelijk prima, zoals suiker - want dat is 90 % van de smaak - in veel gerechten prima smaakt. Stoofvlees nooit geprobeerd, maar de kip-cola gaat er hier in als zoete koek hoor, zelfs bij de niet-cola-drinkers. Prima te keilen. Durf ik ook met een gerust hart anderen voor te schotelen. Het is feitelijk een milde, iets zoetere en minder overheersende variant op ketjap manis. en dat keil ik ook overal door).
Amadea
9 jaar geleden
De reactie slaat dus op jezelf. Jij hebt nooit stoofvlees geprobeerd. Alles waar zoetstof in zit vind ik een niet-lekkere overheersende bijsmaak hebben.
Ritsuka
9 jaar geleden
ik doe zelf vaak wat appelstroop bij stoofvlees, erg lekker
Amadea
9 jaar geleden
Een stuk ontbijtkoek (met gewone suiker) mee laten stoven is ook heerlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadera ; ja., over de smaak van zoetstof zijn we het eens ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cola word vaak gebruikt bij het marineren van spare ribs omdat bij het garen de suikers gaan karameliseren. zou wel gewone cola gebruiken en geen light..
Ritsuka
9 jaar geleden
bij welke temperatuur gebeurt dit en in welke stof veranderd het?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De temperatuur moet ik je schuldig blijven, maar laten we het houden op ' verhitting" . En dan krijg je voornamelijk formaldehyde - wat overigens alomtegenwoordig is, niet te vermijden is, en eigenlijk alleen vervelend als je er allergisch voor bent (en dan heb je ook ECHT een probleem).
Dat het niet lekker is, is een groter bezwaar, eigenlijk.
De toxiciteit zit, zoals met alles, in de dosis.

Antwoorden (1)

Het mag wel - het is niet gevaarlijk en er zijn geen wetten die het verbieden - maar ik weet eerlijk gezergd niet of het een succes wordt.

In veel gerechten waarin cola gebruikt wordt - zoals kip-cola - is het eindresultaat erg afhankelijk van de SUIKER in de cola . Het zorgt voor het stroperige, plakkerige, glanzende laagje. En laat dat nou net niet in cola-light zitten. Dat is een beetje als het vervangen van suiker in een gerecht door zoetstof. Soms kan dat prima, soms niet en moet je een ander ingredient toevoegen om de juiste binding / dikte te krijgen, zoals maizena of aardappelzetmeel.

Kwestie van uitproberen dus., Wordt de saus te dun door het gebruik van cola-light, dan zul je de saus op een andere manier moeten aandikken. En probeer het eerst een keer met gewone cola, dan weet je hoe het er idealiter uit zou moeten zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+, Ook krijgen veel suikervervangers een bittere smaak als je het verwarmd, dus nee, het lijkt mij niet geschikt om mee te koken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Blijkbaar zou de smaak heel lekker zijn in stoofvlees met cola zero. Maar stelde deze vraag eigenlijk niet voor te weten hoe de smaak is, maar wel om te weten of het wel gezond is om cola zero te koken vanwege de zoetstoffen ( dacht dat bepaalde zoetstoffen niet gekookt mochten worden, worden die dan niet giftig?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt mij ook niet echt lekker, kennen jullie dit filmpje?
https://www.youtube.com/watch?v=B4lo9g3929I