Hoe kan je het beste kipfilet snijden?

Als ik kipfilet klaarmaak, heb ik altijd moeite met en snijden ervan. Aan de filet zit een stukje waar je de spier gemakkelijk uit kan halen, maar het grootste gedeelte zelf dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
27K

Antwoorden (9)

Een kipfilet IS een spier. In principe hoef je daar niets af te halen, tenzij er botjes of onsmakelijke stukjes aanzitten. Verder kun je hem gewoon snijden zoals je wilt.
Zelf trek ik eerst het haasje eraf, en druk de rest van de filet plat, zodat ik er bijvoorbeeld blokjes van kan snijden.

Toegevoegd na 47 seconden:
Het haasje snijd ik daarna gewoon mee.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het spreekt vanzelf dat je natuurlijk een goed scherp mes moet gebruiken.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar door het kleine gedeelte loopt een lang wit hard stuk. Daar kan ik niet doorheen snijden met een scherp mes?
bamibal
13 jaar geleden
Het wordt wel onder die naam los verkocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lange harde witte stuk van de kipfilet moet je inderdaad verwijderen. Dat is niet zo lekker.
Bij de AH noemen ze het inderdaad haasjes.
Klinkt raar maar: knippen!

Ik heb gewone keukenscharen die ik speciaal gebruik voor het knippen van eten. Deze worden danook alleen gebruikt voor voedsel.

Vlees gaat ideaal met de schaar.vooral kipfilet.

Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Ik doe het ook vaak met dingen als speklapjes en ander vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaaaa!!! Ideaal gewoon. Ik knip al jaren, wat een vondst!
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar doe je dat door overal doorheen? Ook door het witte harde stuk? Ik kom daar met een scherp mes niet doorheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar knip je omheen, dat knip je er gewoon uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat witte harde stuk daar knip ik ook vaak omheen maar dan gooi je ook stukjes goede kipfilet weg.
Het zuinigst om dat puntje tussen je nagels te klemmen en dan met 1 kant van de schaar of mesje kun je de filet er zo afschuiven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Joliene, dan heb je geen scherp mes.
(ik verwijder het meestal wel met een scherp mes).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik knip ook vaak, ideaal. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schuif het dikke witte stukje er ook gemakkelijk uit. Maar hoe te beginnen aan de grotere kipfilet? Daar zitten ook dezelfde stukjes doorheen.
Ik heb meestal mijn vlees/kip/vis in de vriezer liggen. Ik laat het dan gedeeltelijk ontdooien en snij het dus halfbevroren. Dan is het makkelijk te snijden en heb je mooie stukken.
Als ik het vers heb gehaald leg ik het 1 à 2 uurtje in de vriezer (hangt er wel vanaf hoe goed je vriezer is) en haal ik het er dan uit om te snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké! En dan alles eraan laten zitten?
Kimath
13 jaar geleden
Doe ik ook, halfbevroren kip is makkelijk te snijden :)
Ik snij alleen die bloederige stukjes er van af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snij alleen de bloederige stukjes eraf net als mijn voorganger. Verder laat ik alles eraan zitten.
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Nadeel is dat bevroren kip sterk in smaak achteruitgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de witte harde stukjes dan? Die kan je toch niet opeten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ItisILeClerc
Als het maar kort ingevroren is geweest of direct na aankoop op -18 gr dan valt het achteruitgaan van smaak heel erg mee. Heb je echter kipfilet met water toegevoegd. Dat is vaak de goedkope kipfilet in winkels dan gaat de smaak wel sterk achteruit. Maar dat hoort op de verpakking te staan. @Joliene
Bedoel je met kleine harde stukjes, stukjes bot of kraakbeen? Dat kan je daarna alsnog eraf snijden of knippen. @Elpollo
Helemaal gelijk. Ik heb zelf ook een necht slagersmes. Maar toch glijdt het minder zeg maar als het iets steviger is doordat het nog enigzins bevroren is
Ik snij kipfilet altijd als het iets bevroren is. Is het net wat harder en dan 'beweegt' de kip minder bij het snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geheim is dat u goed scherp gereedschap moet gebruiken. Of u de kip nu gaat snijden of knippen, het valt of staat met de scherpte van het mes of de schaar. Bij een goed scherp mes valt het mes door de kip. Snijden wordt ineens weer leuk!
13 jaar geleden
Een scherp mes met de scherpe kant naar beneden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat begrijp ik ook wel, maar dat witte lange harde stuk dan? Eet je ook niet op lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een scherpe bijl en een hakblok werkt ook.
Of gewoon in de keukenmachine flipperen....
Eerst de nog evt. aanwezige bloederige stukken eruitsnijden, dan ook de witte pees (spieraanhechting) en soms zelfs het hele vlies/band wat daar aan vastzit met een SCHERP mes schraap je het zo vanaf. Echter dan kun je vaak de filet alleen nog klein snijden (schijven/plakjes of blokjes). Als de filet als stuk nodig is, snij ik enkel de peesaanhechting weg (zodat de filet nog te vullen is met vijgen, mosterd oid.).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het kleine gedeelte valt de witte pees we gemakkelijk uit te schuiven door hem tussen je vinger te houden en met een scherp mes het eraf te laten glijden. Maar hoe met het grote deel? Daar zitten ook stukjes tussen. Hoe pak je dat aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schraap met een scherp mes langs dat witte vlies, zodat enkel dat vlies wordt verwijderd en het vlees blijft aan de filet.
Ik heb een vlijmscherp mes, waarmee ik binnen seconden de filet in reepjes heb. Een hard stuk kom ik dan niet tegen, wel een witte veter, die ik in éen beweging ervan af snijd. En bloederige gedeelte gaat er ook vanaf (begrijp trouwens niet waarom de slagerij dat zelf niet doet), evenals eventuele vetrandjes.
Nooit in de diepvries, want daardoor gaat de smaak teveel achteruit.
13 jaar geleden
Met een mes.