Is rundergehakt beter dan half om half?

ik zag rundergehakt en dacht dat dat minder vet zou zijn
maar in de pan was er evengoed een laag vet net las bij de half om half

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
11.2K

Het beste antwoord

Zowel rund- als varkensvlees is rood vlees en moet je niet vaak eten. Neem liever kip en vis. Rundvlees is beter dan varkensvlees want varkensvlees is helemaal niet gezond. Goede vetten heeft een mens nodig. Vooral omega 3 en 6 heb je nodig maar wel in de juiste verhouding. De meeste Hollanders hebben veel te veel 6 en te weinig 3. Omega 3 vind je bijv. in vette vis en mag je een paar keer per week eten. Ook kokosolie, olijfolie en noten (geen pinda's, want dat zijn geen noten maar peulvruchten) bevatten goede vetten. Ook roomboter is goed. Het heeft weliswaar verzadigde vetzuren maar wel de goede verzadigde vetten die je slechte cholesterol vermindert. De vetten in rund- en varkensvlees zijn niet de goede vetten. Toch is rundvlees gezonder dan varkensvlees. Varkensvlees bevat ook nog eens een stof dat ervoor zorgt dat je lichaam zelf slecht vet gaat aanmaken en dat willen we toch niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Het is onzin dat rood vlees ongezond is. In sommige landen wordt nitriet gebruikt als conserveermiddel in rood vlees. En nitriet is ongezond.

Andere antwoorden (2)

Gehakt van rund
In gehakt mag maximaal 25% vet zitten per 100 gram vlees. Bij mager rundergehakt is dit 15%. Rundergehakt bevat gemiddeld minder dan 240 kilocalorieën per 100 gram, en bestaat uit bijna 20 gram eiwit. Hiermee is rundergehakt een net iets betere keuze dan half-om-half-gehakt, zeker als je kiest voor mager rundergehakt.
fremar
9 jaar geleden
In dierlijk vet zitten veel voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen die een mens nodig heeft. Vet is niet per definitie ongezond. Ook hoeft het niet te worden vermeden om af te vallen (voor afvallen vermijd je zoveel mogelijk je suikers en koolhydraten uit je dieet, die leiden tot opslag van vet in je lichaamscellen) Je hoeft vet dus niet (geheel) te vermijden. Rundergehakt is doorgaans minder vet dan half-om-half maar dus niet per se een gezondere optie. Vet geeft ook juist smaak aan vlees. Half om half gehakt wordt vaak gebruikt omdat het bij bakken smeuiger blijft dan rundergehakt.