Kan,het kwaad friet uit de vriezer gelijk in de friteuse te gooien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
20K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij McDonald's doen ze dat ook bijna altijd.

Het beste antwoord

Dit doe ik altijd, kan helemaal geen kwaad het spettert alleen wat meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee dit kan geen kwaad, maar houd er rekening mee dat het van heel koud naar heel heet gaat. dit geeft een reactie dat het kan gaan spatten. Beter is beetje te laten ontdooien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spetteren komt door de ijsvorming op de frietjes,
daarom laat ik ze iets ontdooien, deppen met een thee-
doek, dan in de olie, zijn ze ook niet meer zo koud, en blij-
ven ook heerlijk knapperig !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zeker geen kwààd, maar door de koude zakt immers de temperatuur van je vet. Daardoor worden de frietjes niet echt knapperig, omdat ze op te lage temperatuur zijn gebakken.
Wat ik soms doe is : ze eerst even onderdompelen (om te ontdooien), dan het vet terug verhitten en ze opnieuw onderdompelen.
Nu vind ik die diepvriesfrieten met al dat gedoe niet echt zo een forse vooruitgang. Als ik zelf frietjes maak zijn die veel lekkerder, weet ik zeker dat ze in goed vet gebakken zijn en in feite duurt het nauwelijks langer.Je vet koelt niet af bij verse friet, dus dat is al tijdwinst. En als je - om het afkoelen te verminderen - toch alleen maar kleine porties kan bakken, is de tijdwinst nog meer zoek. Je vet gaat er ook veel sneller aan bij diepvriesfrieten heb ik gemerkt.
Natuurlijk moet je bij verse friet wel aardappelen schillen en in stukken snijden maar bij die grote frietaardappelen is dat zo gedaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
die immers uit de eerste zin moet weg natuurlijk…
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
die immers uit de eerste zin moet weg natuurlijk...
liveisgreat
12 jaar geleden
niks hoor. lang genoeg voorbakken op 140°C (tot ze gaan drijven). Dan nadien vet heel hoog zetten (190°C) en frietjes heel kort erin dompelen zodat ze natuurlijk niet té bruin worden. Zo deed mijn grootmoeder het altijd in het restaurant waar ze werkte als chef kok, en haar frietjes waren wel bekend (zelfs Frank Sinatra is haar ooit komen feliciteren in de keuken).
Dat gaat perfect. Maar je mag niet teveel frietjes in de friteuse doen: het vet of olie koelt daar te sterk van af. Vul het mandje maar de helft en bak wat sneller een nieuwe portie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja kan zekker en ook snacks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het kan geen kwaad .
Op de meeste verpakkingen staat :
De frites voor gebruik niet ontdooien .
Dit staat dan op een zak van 1 kilo voor huishoudelijk gebruik uit de super .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor.
Dat kan gerust.
Hou er enkel rekening mee dat ze harder spetteren naargelang er meer los ijs in de verpakking is ontstaan.
Soms schud ik ze eerst uit in een theems of laat ik het meeste ijs even wegtrekken in handdoek of keukenrol.

Kijk voor de gepaste temperatuur op de verpakking zelf dan kan het alleen maar goed gaan, toch?

Succes ermee en Eet Smakelijk!