Hoelang moeten zelfgemaakt lasagna bladen in de oven

Ik maak vaak zelf lasagna, maar ga morgen voor het eerst ook zelf lasagna bladen maken (heb al een paar keer zelf andere pasta gemaakt). Ik vraag me alleen af Hoelang zelfgemaakte lasagna bladen in de oven moeten om gaar te worden (en op welke temperatuur)? Bij van die kant en klare harde bladen was het altijd 35-40minuten op 180 graden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
33K

Het beste antwoord

Ik zou zeggen 15-25 minuten op 180 graden, afhankelijk van de dikte van de bladen (rol je ze zelf uit of met een pastamachine?) en de samenstelling van je saus:
Als je saus voornamelijk vocht bevat (heel vloeibaar) dan zijn de bladen eerder klaar, zeker als je de saus heet bij de lasagne schept en gelijk in de oven afbakt.
Lasagnebladen (en andere zelfgemaakte pasta) is in kokend water binnen een paar (5) zeker gaar, als je saus dus als vocht fungeert en goed heet is dan koken de lasagnebladen in de oven dus in de saus, en kunnen ze binnen 15-25 minuten gaar zijn (duurt even voordat alles goed door en door heet is).

Als ik zelf lasagnebladen maak en ze zijn egaal van dikte (met de pastamachine) en mijn saus is vrij vloeibaar dan reken ik op 15-20 minuten, korter als ik een laag bakje (5 cm) maak en langer als het een flinke diepe schaal is (10 cm).

Het is lastig een goed antwoord op je vraag te geven omdat het van vele factoren afhankelijk is hoelang het duurt voordat de bladen gaar zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

20 á 30 minuten op 180 graden Celsius in de oven.