Hoe maak je vanille ijs zonder room?

Wij zijn op zoek naar een recept voor vanille ijs zonder room. Kan iemand ons hierbij helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
20.3K

Antwoorden (1)

Vanille ijs ingrediënten

8 eierdooiers
250 gram suiker
1 liter volle melk
1 vanillestokje

Zet een liter melk in een kookpot op het vuur.
Verwijder de zaadjes uit het vanillestokje en voeg zowel de zaadjes als het stokje toe aan de melk.
Scheid ondertussen de 8 eierdooiers van de eiwitten.
Voeg de suiker toe aan de eierdooiers en klop het geheel met een elektrische mixer met kloppers wit: of zoals Piet dat ook noemt: "totdat de suiker het eigeel heeft vastgemaakt". Als het eigeel gaar en schuimig geklopt is, ziet het geheel er duidelijk een stuk witter uit dan het gele beginmengsel.
Giet de kokende melk bij de witgeklopte eieren en roer met een garde door elkaar zodat het geheel perfect mengt.
Doe het geheel terug in de kookpot en zet opnieuw op het vuur om het geheel te "vaneren": blijvend roeren met een spatel op een licht vuurtje, zodanig dat het eigeel gaart en het water uit de melk verdwijnt. Zeker niet koken!
Roer op een zacht vuurtje tot de vanille saus niet meer samenvloeit als je met een vinger een streep op je spatel trekt
Zet het vuur af als het mengsel begint in te dikken: als je met je vinger een lijn kan trekken op je spatel die niet direct terug dichtstroomt, is je mengsel genoeg ingedikt.
Zet de ganse pot direct in koud water en blijf roeren zodat het geheel kan afkoelen en er geen velletje op het mengsel komt.
Laat een nachtje afkoelen in de ijskast alvorens in de ijsmachine te doen. Laat de ijsmachine draaien op de gewenste stand om smeuïg of vast vanille ijs te maken.
fremar