Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik zie vaak op tv dat een kok zijn messen slijpt en dan vlees groenten of vis gaat snijden.Komen er nu geen metalen deeltjes in het eten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
968

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Ja, dat kan zeker. Ik zelf spoel mijn messen altijd eerst nog even weer af, na het aanzetten ( slijpen van de messen).
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Ja, je moet ze na het slijpen ook altijd afwassen en drogen.
(Lees meer...)
amc
14 jaar geleden
Het aanzetstaal is magnetisch, en daardoor blijven event. metaaldeeltje aan het aanzetstaal hangen. Het zou idd nog beter zijn als het mes eerst afgeveegd zou worden, maar dit wordt in de praktijk niet gedaan, omdat het slijpsel wat ontstaat via het aanzetstaal minuscuul fijn is, en niet aan het mes zal hangen. Probeer het zelf maar. Als je het aanzetstaal afveegt, krijg je een zwarte veeg op het doekje, bij het afvegen van het mes zul je practisch niets ontdekken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vast niet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor helemaal niet. Dit blijven allemaal de vijl hangen. Test het maar eens door het mes af te vegen met een witte doek, er komt niets af. Dus het extra afspoelen van de messen is helemaal niet nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een goed aanzetstaal hebt in combinatie met een goed mes kan dit niet gebeuren.Omdat een goed mes van hard staal is en een goed aanzetstaal nog harder dan het mes behoort te zijn.
De overtollige (bramen) worden verwijderd door het aanzetstaal en blijven achter op het aanzetstaal. Een kwalitatief aanzetstaal is ook altijd enig zins magnetisch.
Het aanzetstaal dien je schoon te maken met een doek of keukenrol met een beetje sla of andere keuken olie. Je ziet dan dat je doek zwart wordt, dit zijn de deeltjes staal van het mes.

Hopelijk is vraag beantwoord
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zelf heb vroeger in het slagerswezen gewerkt, dus je mes kun je afvegen maar hoef niet altijd. Het blijft meestal op de vijl zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding