Is bami pasta?

Spaghetti en macaroni is pasta maar is bami ook pasta.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
26.4K

Het beste antwoord

Mie is een Chinees deegwaar dat veel lijkt op Italiaanse spaghetti. Mie wordt gemaakt uit tarwemeel. De benaming komt uit de Min Nan taal en is via Indonesië in de Nederlandse taal gekomen. In Standaardmandarijn heet het "lāmiàn" (in de Hanyu Pinyin schrijfwijze).

Vers gemaakte mie heeft de voorkeur maar het kan, net zoals sommige Italiaanse pasta's, ook gedroogd worden. Traditioneel werden de strengen buiten te drogen gehangen maar inmiddels is dit door grootschalige productiemethoden achterhaald.

Bekende gerechten, in Nederland, gemaakt met mie zijn bami goreng en de Chinees-Surinaamse tjauwmin.

In Nederland is ook eiermie bekend met, als additioneel ingrediënt in de bereidingswijze, ei. Deze wordt in de Min Nan taal "mie pok" en in het Standaardmandarijn "miàn báo" genoemd.

Mie wordt in Indonesië "bakmi" genoemd. Dit is als "bami" in de Nederlandse taal gekomen. De Thaise benaming voor mie is ba-mie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, het enigste verschil is dat je bami nog even bakt. Doe je dat met bijvoorbeeld Spagetti heb je het zelfde resultaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als IK dat doe met spaghetti heb ik NIET hetzelfde resultaat. LOL
dan wordt het smurrie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Valt wel mee, jaren in Italië gewoond en je kan daar aardig mee expermiteren. Er zijn alleen al 40 soorten Spaghetti over tarantella maar te zwijgen. Je moet overigens kijken wat Italiaanse producten doet aangevuld met oosterse producten. Je moet roeien met de riemen die je hebt (:
Ja, ook bami is een pasta.
Het zijn allemaal deegprodukten gemaakt van granen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
google pasta en kijk bij wikki in china ligt de oorsprong.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bij Google "pastagerechten" invoert, kom je bij de zoekresultaten vele bami-gerechten tegen, dus ik ga er vanuit dat het gewoon pasta is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals de italiaanse pastawordt mie van bloem gemaakt. Dikwijls rijstbloem, maar ook tarwebloem. Alleen de Japanse sobanoedels worden van boekweitmeel gemaakt.

Mie bestaat in vele vormen en soorten. Het wordt, net als Italiaanse pasta, gekookt, maar ook gebakken en zelfs gefrituurd. Je moet wel meer op de bereiding letten, want daar waar gewone pasta bijna altijd ongeveer dezelfde kooktijd heeft, kan dat bij mie veel meer variëren. Mie die je kookt om later te bakken hoort veel minder gaar te zijn, anders valt die gewoon uit mekaar als je ze bakt.

Gefrituurde mie is meestal eerder verpakking dan voedsel. Men frituurt wel eens gekookte mie tussen twee metalen zeefjes om zo korfjes te maken. De bruingebakken mie is dan stevig genoeg om bv. garnalen in te serveren.

Een bijzonder leuke en ook gekende variatie is won-ton. Won-ton is gevulde mie, te vergelijken met ravioli. Gestoomd wordt won-ton dim-sum genoemd. Won-ton wordt ook gebakken. De Italiaanse tegenhanger van won-ton, ravioli, wordt helemaal op dezelfde manier bereid: won-tonsoep heet in ’t italiaans "al brodo".