Waarom moet je spliterwten wassen voor gebruik, gedroogde bonen hoef je toch ook niet te wassen?

Ik vraag me al heel lang af waarom je spliterwten moet wassen voor je ze kookt. Andere (gedroogde) peulvruchten hoef je toch ook niet te wassen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
14.7K

Antwoorden (2)

Wellen hoeft niet. Wel eerst wassen, dan heb je minder schuim op de soep, omdat het halve erwten zijn .

Toegevoegd na 4 uur:
Een geruststellend antwoord voor u:
Peulvruchten, zoals bonen en erwten, bevatten veel eiwitten. Bij het koken komen deze vrij, waardoor het bekende schuim ontstaat. Dit is geheel natuurlijk en komt ook voor bij verse bonen.
Deze eiwitten kunnen een beetje bitter zijn, vandaar dat vaak wordt geadviseerd om het schuim af te scheppen en/of na het koken goed af te gieten. Dat komt de smaak alleen maar ten goede.
Niets verdacht aan dat schuim dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Spliterwten laten gemakkelijker eiwitten los dan andere peulvruchten. Want dat bevat het schuim wanneer je ze niet eerst goed spoelt. Vergelijkbaar met het maken van bouillon van soepvlees. Ook dan eerst kort koken en dan het vlees onder koud water afspoelen en opnieuw opzetten. Dat voorkomt sterke schuimvorming op de bouillon die je er anders steeds vanaf moet scheppen. Het schuim van ongewassen spliterwten maakt het gerecht ook wat bitterder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met nieuw water opzetten, of in het zelfde water terug doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft je vraag betrekking op de spliterwten of het soepvlees?
Bij de spliterwten spoel je eerst en zet dan op in vers water. Bij het soepvlees na het kort koken en koud afspoelen in vers water. In beide gevallen gaat het erom de vrijgekomen eiwitten te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel. Voor soep.