Regelmatig heb ik een rode paprika in huis met een vreemde, bijna chemische geur. Hoe komt dit en is het schadelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
15.1K

Het beste antwoord

Er doet de legende de ronde dat paprika's en veel andere groente vaak een chemische geur en smaak hebben, en dat dit komt door pesticiden of andere chemische troep dat gespoten wordt.
Dat is dus niet waar.

ALS de paprika's (of welke andere groente dan ook) zó veel pesticiden of chemische resten zouden bevatten dat je deze kon ruiken en proeven, dan zouden de paprika's licht geven in het donker, en van een beetje hieraan proeven zou je ter plaatse dood vallen, of in een reuze springhaan muteren.

De verklaring is simpel: paprika's zijn chemisch, net zoals de hele wereld om ons heen. Een wilde paprika (of je eigen lichaam) bestaat uit chemische bestandsdelen die als je bij naam noemt meteen heel eng klinken: 2-hydroxy-1,2,3-propaantricarbonzuur, ascorbinezuur, flavonoïden, tannines... Daar is er niets mis mee! Al deze "enge" chemicaliën die écht in elke paprika zitten ken je misschien onder de naam van citroenzuur, vitamine C, antioxidanten... en die hebben allemaal een kenmerkend, soms chemische geur.

Wat ik ermee wil zeggen is dat een "chemische" geur aan een stuk groente of fruit absoluut geen teken van gevaar, eerder een gevolg van de natuurlijke samenstelling van de groente. Het kan zijn dat die ene stuk rijper of licht beschadigd is waardoor er meer vluchtige stoffen de lucht in gaan en dus sterker en anders ruikt, of dat jij zelf door b.v. een hormonale toestand gevoeliger bent.

Kortom: maak het je niet druk hierover. Onze groente wordt zeer streng gecontroleerd en er is niets mis hiermee. Gewoon een beetje wassen onder de kraan om de stof te verwijderen en rustig opeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoop dat je een beetje Duits begrijpt

http://bfriends.brigitte.de/foren/haushalt-tipps-und-tricks/148036-paprikaschoten-riechen-nach-chemie.html