Gehakt is niet meer pittig na invriezen, hoe kan dat?

Ik heb pittige lasagne gemaakt met diverse kruiden, rode pepers, groentes. Deze was vrij pittig. De restjes heb ik ingevroren maar nadat ik de lasagne weer ontdooit had en opgewarmd in de oven was deze totaal niet meer pittig. Ook de gehakt(saus) wat over was van de lasagne heb ik ingevroren om vlam tosti's mee te kunnen maken en deze was ook niet meer pittig! Hoe kan dat? Ik lees overal dat pittig eten juist pittiger wordt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.9K

Antwoorden (1)

Voor zover ik weet kun je veel voedsel invriezen, maar pittige smaken worden vlakker, je zou er tijdens het opwarmen van ingevroren maaltijden iets van verse groente/pepers/paprika aan kunnen toevoegen, om de smaak weer wat op te halen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook verse kruiden voegen iets toe aan de smaak, die je er dus pas op het laatst op het bord bij doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De stoffen die een bepaalde (pittige) smaak geven zijn ook maar chemische stofjes die door het proces van invriezen en weer ontdooien en opwarmen als het ware uiteenvallen en zo hun smaakeigenschap voor een deel verliezen. Dit er de reden van dat voor veel voedsel geldt dat als je het invriest en we ontdooit de smaak bijna altijd iets minder is dan van het verse product. Het is dus normaal wat je merkt, ervan uitgaande dat het niet te lang in de vriezer heeft gelegen en er van uitgaande dat de vriezer niet uitgevallen is geweest. Je kunt je product gemakkelijk weer pimpen door er een beetje vers bij te doen wat er oorspronkelijk ook in zat. Wat vers gehakte peterselie, selderij en knoflook, of een pepertje als dat er in zat doen wonderen. Je hele gerecht smaakt dan als vers bereid. (Ik krijg er trek van :) )