Wat is het recept van Kardinaalshoed?

Kardinaalshoed is een luchtige pudding die lijkt op chocolademousse oftewel hemelse modder maar dan met rode vruchten. Ik kreeg deze pudding toen ik als kind in Tilburg logeerde. Mijn inmiddels hoog bejaarde oom vertelde dat hij het recept van zijn moeder had gekregen maar kon het helaas niet meer terugvinden. Mogelijk is dit recept gekoppeld aan nieuwsjaarsdag.

10 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Antwoorden (1)

De naam van het gerecht is de Nederlandse vertaling van een Italiaans dessert, namelijk Zuccotto (afgeleid van 'zucchetto': de vorm van de schaal waarin het traditionele gerecht bereid werd leek op die van de Dom in Florence, of een kardinaalshoed). Het was een kerstpudding.

150 ml espresso of sterke koffie
100 ml dessertwijn
1 pak lange vingers
50 g amandelen
150 g pure chocolade
25 g gekonfijte kersen (bigarreaux)
600 ml slagroom
4 el poedersuiker
cacaopoeder

Extra nodig: glazen kom (inhoud 1 liter), plastic folie

Bekleed de kom met plastic folie. Meng in een schaal de koffie met de dessertwijn. Doop de lange vingers één voor één in de koffiedrank en bekleed de binnenkant van de kom ermee (suikerkant naar buiten).
Rooster de noten in de oven op 180 ºC in circa 10 minuten goudbruin. Laat de noten afkoelen en hak ze grof.
Smelt de helft van de chocolade en hak de rest grof. Snijd de bigarreaux fijn. Klop de slagroom met de poedersuiker stijf en meng de noten, bigarreaux en de gehakte chocolade erdoor.
Schep de helft van het roommengsel in de kom en strijk het op aan de randen. Spatel de gesmolten chocolade door de rest van de slagroom en schep het in de kom. Dek de kom af met de rest van de lange vingers.
Zet de zuccotto minimaal 4 uur in de koelkast. Stort de pudding dan op een platte schaal en bestrooi 'm met cacaopoeder.
Amadea