mijn oliebollen zijn plat en erg vet; hoe komt dit ?

Alles volgens recept, 2x laten rijzen, vet 172 graden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
13.8K

Het beste antwoord

Heb je misschien het zout direct bij het gist gevoegd? Deze reageren namelijk slecht op elkaar. Ook kan teveel gist, bakpoeder of zelfrijzend bakmeel leiden tot het inzakken.
Het kan ook aan het recept liggen hoor, sommige recepten zijn nu eenmaal kwalitatief minder dan anderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

normaal gesproken gebruik je bij oliebollen met rozijnen 1x 40-50 minuten rijzen en 180-200 graden. in 4-6 minuten moeten ze gaar zijn dmv zonnebloemolie.
te plat komt ofwel door teveel gist, ofwel door teveel water (of melk in bijzondere recepten) ofwel door een... hele 'originele' manier van oliebollen in het water leggen. Het deeg zou zo nat moeten zijn dat het geen deegbal meer is maar nog
wel een hele dikke 'brei' is.
te vet komt of door het gebruik van een botersoort (wel knap als
je daarmee een hele pan vult), of door een te lage temperatuur, of door zeer lage kwaliteit bloem. Dep altijd de oliebollen direct af zodra ze uit de olie komen met papier. Dat gaat je dan ongeveer een keukenrol kosten, maar je zult verbijsterd
zijn hoeveel olie de keukenrol op zal nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is ook heel belangrijk dat álle ingrediënten op kamertemperatuur zijn!