Kun je ook citroen creme maken zonder eieren / met makkelijk recept?

Ik wil graag een hele makkelijke taart maken, die er toch luxe uitziet.
Ik was daarom van plan om een gekochte cake door midden te snijden, een laag citroencrème ertussen te doen, andere laag erop, chocola eroverheen smelten en klaar.

Maar, ik kan geen recept voor citroencrème vinden dat snel en gemakkelijk klaar is. Ik vind wel recepten die vergelijkbaar zijn met gele room, waarbij je met eieren werkt en het au bain marie klaarmaakt.

Ik zou graag gewoon een hele simpele versie willen, wel een lekkere citroencrème maar zonder al te veel werk (dit omdat ik ziek ben).

Dus: Weet iemand een leuk recept voor makkelijke citroencrème ? bijvoorbeeld met roomkaas o.i.d. (daar dacht ik zelf aan, maar is erg vettig).

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik vind het trouwens niet erg als ik bijvoorbeeld iets een tijdje moet laten opstijven o.i.d., en het in die zin lang duurt. Het gaat er meer om dat er niet teveel handelingen zijn waardoor je bv 20 minuten aan het fornuis moet staan om iets te laten koken.

Ik zoek een frisse creme liefst niet te vet (want ik doe ook nog chocola over de cake dus dan wordt het te vet).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mascapone, geklopte slagroom, citroen sap en schilrasp.., mixen naar smaak.

Het beste antwoord

je zou deze kunnen proberen ,hier zitten geen eieren in ,en als je proeft tussen door weet je of er meer citroen in wilt of dat het genoeg is
5 el room
5 el creme fraiche
25 gr basterdsuiker
sap van een halve citroen
fijn geraspte schil van een halve citroen ongeveer 3 theelepels

Meng de room en de creme fraiche in een kleine steelpan en roer de suiker erdoor.
Verhit dit room mengsel op laag vuur tot het begint te koken
en de suiker gesmolten is.
Meng het citroensap en de fijn geraspte citroen schil door het room mengsel.
Giet vervolgens het room mengsel over de cake en zet het ongeveer 30 minuten
in de koelkast tot de room dik is geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Laat 2 blaadjes gelatine weken in wat koud water, doe 1 lepel citroensap in een pannetje, laat het opkoken, neem van het vuur en los met de garde hierin de goed uitgeknepen gelatine op.
Laat iets afkoelen.

Doe intussen evenveel slagroom als kwark (citroenkwark kan ook bijv) in een kom en klop tot een lobbig mengsel. Roer hier de gelatine door en spatel er lemon curd (is er ook zonder ei) of geraspte citroenschil door. Smeer op de cake helft en zet de andere helft erop. Je kunt de gevulde cake dan afwerken en in de koelkast laat je hem dan opstijven.

Toegevoegd na 11 minuten:
Een citroenbotercreme is ook lekker!
Klop hiervoor 45 gr. boter tot deze luchtig is en roer er voorzichtig (vanwege het stuiven) ca. 125 gr. poedersuiker door,( van een totaal van 270 gr). roer er afwisselend citroensap (in totaal 2 eetl) melk (in totaal ca. 15 ml)en de rest van de poedersuiker door. Deze hoeveelheid neem ik altijd voor 15 cupcakes te versieren met een mooie swirl. Het zal dus misschien iets te veel zijn voor een cake. Ik weet niet hoe groot de cake is of hoe dik je de vulling wilt. Botercreme kan je ook als broodbeleg smeren bij muffins ofzo.
Anders moet je de hoeveelheden aanpassen natuurlijk.

Toegevoegd na 1 dag:
n.b; Beter nog kan je de gelatine uitgeknepen aan warm en niet kokend sap of water. bij kleine vlam dan door de vloeistof roeren tot het helemaal opgelost is.
amc