Wat is de gezondste variatie van zoete aardappel?

Wat is gezonder: zoete aardappel in stukjes koken in water net als gewone aardappel, of in stukken op bakblik in de oven met beetje olijfolie erover gesprenkeld, of heel fijn gesneden in olijfolie gebakken in de koekenpan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Amadea
3 jaar geleden
In de schil gekookt is het gezondst.

Antwoorden (1)

Bij beide bereidingswijzen gaan er vitamines verloren. Vooral water oplosbare vitamines zoals vitamine C en het B-complex zullen grotendeels verdwijnen tijdens het koken. Bij het bakken gebeurt dit in mindere mate.

Het is lastig om te zeggen of iets gezond is. Als je de zoete aardappel kookt, komt er geen extra vet aan te pas en krijg je minder calorieën binnen. Caloriearm voedsel betekent alleen niet meteen dat het ook gezonder is. Olijfolie is namelijk rijk aan gezonde vetten en zal daarom geen ongezonde toevoeging zijn (mits met mate toegevoegd!). Bak je de aardappelen in roomboter, dan begrijp je vast wel dat dit weer een ander verhaal is. Het beste is om te kijken wat jij het meest passend vind bij jouw eetpatroon en behoeften.