Hoe maak je knoflooksaus zoals je die bij een broodje döner kebab krijgt?

Ik zoek het juist recept. Ik hoor graag van jullie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
68.6K
paulus811
10 jaar geleden
Knoflooksaus van het merk Yildriz lijkt sterk op die van de shoarmazaak. Is bij veel supermarkten te koop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Yildriz komt niet eens in de buurt van shoarmazaak saus!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat vind ik inderdaad ook. Yildriz is zo machinaal gemaakt en dat proef je. Wie komt er met het echte recept??? :)

Antwoorden (3)

Je bedoelt die dunne knoflooksaus.
Die heb ik met wat experimenteren nagemaakt.
Gebruik hiervoor:
Calve mayonaise
Voorzichtig bijroeren tot de juiste dikte: wat water, maar room (slagroom) is lekkerder.
Dan knoflookPOEDER erbij. Verse knoflook kan ook maar met poeder benader je meer de smaak van de shoarmazaak. Je kunt er evt. nog wat peper bij doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
T'is inderdaad verrekte dunne knoflooksaus.
Ingrediënten knoflooksaus voor je Döner Kebab:

3 eetlepels volle yogurt (Als het kan Turkseyogurt of Griekse yogurt)
3 teentjes uitgeknepen knoflook
6 eetlepels mayonaise
1 eetlepel gedroogde peterselie.

Doe alle ingrediënten in een bakje en roer het stevig door elkaar!
En klaar is je saus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn bijna net zo veel knoflooksauzen als shoarmazaken, dus wat voor jou het "echte" recept is, zal voor iemand anders niet lekker zijn, maar de basis voor het maken van de saus is vrij eenvoudig.
Je krijgt van mij twee methodes, de échte zelfgemaakte knoflooksaus, en eentje met kant en klare ingrediënten.

Zelf gemaakt (de beste optie!):
Doe een ei in een hoge beker waar een staafmixer net past. Voeg hieraan 2-3 eetlepels (el) roeryoghurt (nog beter Griekse yoghurt), 2-3 teentjes knoflook, een theelepel (tl) mosterd, een beetje witte azijn of citroensap, 1 tl koriander of peterselie, zout naar smaak en eventueel 1 tl suiker.
Giet in één keer 125 ml neutrale olie (zonnebloem, slaolie...), zet de mixer erin en draai de saus tot een gladde massa. Te dun? Voeg extra olie toe en mix het nog een keer. Te dik? Voeg 1 tl yoghurt toe en mix het nog een keer.
Werk altijd met schone handen en apparatuur, en deze saus kan je maximaal 3 dagen in de koelkast bewaren.

Met kant en klare ingrediënten:
Gebruik 2 keer zo veel mayonaise (of halvanaise) als roeryoghurt als basis. Met 4 el mayo en 2 el yoghurt heb je genoeg voor 2 broodjes.
Voeg aan deze basis (4 el mayo + 2 el yoghurt) 2 uitgeknipte teentjes knoflook, 1 tl gedroogde peterselie of koriander, en roer goed door elkaar. Klaar!
Is het te dik of te dun? Zie boven.

Tips:
Als je de knoflooksmaak té uitgesproken vindt, snij dan de teentjes in de lengte door midden, en haal de kern eruit.
Het aantal teentjes knoflook en hoe scherp deze zijn bepaalt uiteraard de smaak. De hoeveelheden in deze recept zijn dus indicatief, je eigen smaak is bepalend.
Als je vers gehakte kruiden gebruikt, dan moet je 2 keer zo veel gebruiken als van de gedroogde spul. Dat is beter voor de smaak.

Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje!!!