We eten met 8 personen. Is een kip van anderhalve kilo genoeg?

We eten met kerst met 8 personen. Is een (hele) kip van anderhalve kilo genoeg? Erbij hebben we natuurlijk groente, aardappeltjes etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
20.7K
anneliez
10 jaar geleden
als je bedenkt dat in een restaurant vaak halve haantjes worden aangeboden (nu zullen die wel iets kleiner zijn) is 1 kip voor 8 personen niet echt veel.2 mensen een poot, 2 een stuk borst, en de overige moeten het met de restjes doen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou natuurlijk een mooie kiprollade kunnen kopen (op de markt). (Dan kan je metgeen vragen hoelang die moet braden) Zo heb je geen verlies in gewicht op de botten. Ook kan je die regelmatig gaar krijgen zonder droge borststukken of ongare stukken bij de poten. Als je een oven hebt, lekker in een ovenschaal doen met daaromheen kleine aardappeltjes met zeezout en rozemarijn. Rollade inwrijven met olie (de rollade is meestal al gekruid) en voor de oventijd even kijken op Smulweb. En dan mooi in plakken snijden, heeft iedereen hetzelfde en jij geen problemen met gaar krijgen. Veel plezier..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit lijkt mij niet genoeg Koop er nog maar 2 bij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een normale maaltijd is het genoeg. Maar met kerst eten mensen graag wat meer vlees. Als dit het enige vlees is dat je aanbiedt zou ik er nog één zo'n zelfde kip bij doen, dan heb je zat.

Antwoorden (3)

Anderhalve kilo kip is voor 8 personen niet erg veel. Er zit ook nog bot in, en het staartstukje dat je niet moet eten, en dan hou je net een kilo vlees over. Dat is 125 gram per persoon, en dat is niet echt ruim.
itsme
10 jaar geleden
Ik zou eerder denken aan een hele kip per 4 personen. Dus 2 kippen heb je dan nodig.
Er zitten inderdaad ook nog een hoop niet eetbare gedeeltes aan een hele of halve kip. Zo'n kip krimpt natuurlijk nog wat tijdens het braden.

Ik heb eens wat recepten op internet bekeken met als ingrediënt hele kip, de meeste recepten waren voor 4 personen.

Je wil natuurlijk niet te weinig vlees aan tafel hebben met kerst, dus ik zou voor 2 kippen gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reken 250 gram vlees per persoon. Dat is een normale en gezonde portie vlees voor een avondmaal. Exclusief bot.. Mwuah reken 300.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is belachelijk veel voor een gewone avondmaaltijd. Normaal gesproken is 100 gram echt genoeg.