een steen in de oven bij brood bakken . maar wat voor een soort steen moet dit dan zijn?

een recept in de weekend krant schrijft : de oven verhitten op de hoogste stand . liefst met een steen in de oven om het brood op te bakken. na het inschuiven van het brood een hoeveelheid water toevoegen om stoom te ontwikkelen. maar wat voor steen soort bedoelen ze nou ? een stoeptegel?
of bestaat er een orginele steen voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
11.1K

Het beste antwoord

Hier kan je er een bestellen,of jegebruikt een gewone pizzasteen:
Uiteraard is de PIZZASTEEN ( 30 mm ) ook zeer geschikt voor het bakken van brood.

Nog beter geschikt is onze speciale BROODBAKSTEEN met een dikte van 40 mm of ook 50 mm.

Daarbij de volgende toelichting :
Het bakken van een pizza duurt ong. 5 - 7 minuten.
De baktijd van een brood
is in vergelijking met een pizza echter veel langer.
Daarom is het bij het bakken van een brood
van voordeel, wanneer de steen,
waarop het brood gebakken wordt,
zo veel mogelijk warmte opslaat
en deze over een langere periode weer afgeeft.

En vanzelfsprekend kan de BROODBAKSTEEN,
de over een groter volume ( + 33 % of zelfs + 66 % ) beschikt
ook evenredig meer warmte opslaan
en de warmte dan ook gedurende een langere periode afgeven.

http://www.3-2-1-pizza.nl/contents/nl/d6_HOE_BAKT_U_BROOD.html

Toegevoegd na 9 minuten:
Een pizzasteen is een steen die heel hittebestendig is. Hij moet poreus en ongeglazuurd zijn. Het is heel belangrijk dat je een ongeglazuurde steen gebruikt. Een geglazuurde steen bevat namelijk vaak lood en dit is heel slecht voor je gezondheid. Er zijn meerdere soorten steen die je kunt gebruiken, maar niet alle soorten steen zijn geschikt als pizzasteen. De steen moet immers wel hittebestendig zijn. Meestal zijn aardewerken (terra cotta) stenen goed geschikt voor de gewone oven die tot 250˚C verwarmd kunnen worden.
fremar
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

je hebt dus speciale stenen om brood en pizza te bakken ,maar ze zijn behoorlijk prijzig
Brood-of pizza-steen van 3 cm dik alleen maar gebruiken als je een brood rechtstreeks op de steen wilt bakken,
je pizza steen die flink is opgewarmd,met wat wat meel bestrooien en leg het broodje in de oven,
gooi dan meteen wat water in een pan of bakblik. voor de stoom in de oven,
dit geeft een lekker bruin knapperig korstje.
Je zou ook om de paar minuten, met een spuit, water over je brood kunnen spuiten
Hou er wel rekening mee dat de steen een lange tijd nodig heeft om goed op temperatuur te komen.
Minimaal 1 uur goed verwarmen voor je het gebruikt
maar het goedkoopste is een paar stenen plavuizen,of een stuk natuursteen als het maar een vuurvaste steen is dat [doe het zelf zaak]
is ook te doen.maar ook een terracotta onderschaal [tuincentrum]
maar een grijze straat tegel geeft een natte zompige onder kant dat zou ik dus niet proberen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus ik zou eigenlijk ook de onderschaal van een combi- magnetron kunnen gebruiken . die van mij is een witte en ook hitte bestendig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja dat is mogelijk als hij glad is ,dus zonder ribbels