wat is het verschil tussen koken in een pot en een tajine?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
7.4K

Het beste antwoord

In principe is er niet veel verschil tussen beide.
Het verschil zit hem in het hoe.
Hiermee bedoel ik hoe er met beiden gekookt wordt.
In een pot zoals wij het doen wordt er meestal "snel" gekookt en in een tajine is het de bedoeling om "traag" te koken.
Wat ik bedoel met traag is het volgende:
Een tajine is van oorsprong een aardewerken pot met een puntig deksel dat door de bedoeïenen gebruikt werd om hun potje te stoven.
Hiertoe werd de "pan" verwarmd op een houtvuur en de ingrediënten werden (en worden nog steeds) een voor een toegevoegd beginnende met het vlees en dan de andere dingen. Eens alles in de pot werd het deksel erop gezet en het geheel omringd met hout, vandaar de spitse vorm, waarna het geheel mocht blijven sudderen tot het vuur bijna gedoofd was en op dat moment was het potje klaar, tegen dan waren er wel enkele uren vergaan. Door de vorm van de tajine werd de warmte gelijkmatig in de pot verdeeld zoals in een oven. Een tajine is daarom de ideale pot om een lekkere stoofschotel te maken.
Een "pot" zoals wij die gebruiken leent zich meer om dingen te snel te koken, daarom wordt de pot meestal in een oven gezet als men iets langzaam wil garen zonder het risico te lopen dat het boeltje aanbrandt.