Hoeveel gram groente gaat er in hoeveel gram pastasaus, gaat in hoeveel gram gehakt? Ik weet dat nooit!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
19.4K

Het beste antwoord

Ik kook regelmatig, en ik houd me aan aan deze manier:

1 kilo gehakt - 350/400 gram groente - 250/500 ml saus.
half kilo gehakt - 200 gram groente - 150/350 ml saus.

Het hangt meer af van de smaak die je hebben wilt.
Verder kan je ook je eigen kruiden gebruiken natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat doe je naarmate je die groenten lekker vind. Ik gooi er altijd heel veel groenten in omdat ik dat heerlijk vind en natuurlijk omdat het gezond is. Volgens mij zijn daar geen standaardmaten voor. Wat op de pakjes staat is alleen voor de beginnende koks die dan langzamerhand hun eigen 'draai' er aan geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om even aan te geven hoe verschillend mensen koken, nav het vorige antwoord. Ik gooi op een 500 gram pasta 750 gram gehakt, 1 kg prei 4 dikke uien en een grote paprika.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat niet wil zeggen dat het een beter is dan het ander, maar is dus erg afhankelijk van de smaak en gewoontes van mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan hoe Italiaans je wilt eten. Je kunt van alles door je pastasaus verwerken, zoals prei en kool, maar dan smaakt het eindresultaat naar iets tussen Italië en China. Ik ben er een warm voorstander van om gerechten ietwat authentiek te houden. Een recept dat zoveel mogelijk Italiaans benadert, hoewel er best varianten mogelijk zijn. Mijn Siciliaanse nichtje heeft me bijvoorbeeld geleerd om een dergelijke saus met aubergine te maken. De basis:

Simpele Bolognese voor 4

We beginnen simpel, vervolgens komen er een aantal varianten die voortborduren op de eerste versie. Deze is zo snel klaar te maken, dat het koken van pasta nog langer duurt.

* 400 gr rundergehakt
* 2 uien, gesnipperd
* 1 pak gezeefde tomaat (500 gr)
* 1 grote teen knoflook
* 1/2 bouillonblokje
* veel olijfolie
* 1/2 tl suiker
* zout en peper naar smaak

Zet water voor de pasta op en kook deze al dente, mag spaghetti zijn, maar er zijn ook leukere soorten te bedenken. Doe wat olijfolie in de pan en bak het rundergehakt op hoog vuur. Als je gehakt drijft in het vet, giet je hier wat van af. Doe er de ui bij zodra het gehakt bruin is en fruit glazig. Doe het pak tomaat erbij en roer goed door. Verkruimel het bouillonblokje erboven en doe er de suiker bij (hoeveelheid hangt een beetje af van de zurigheid van je tomaat).

Zodra de pasta bijna klaar is (dus ± 3 minuten voor het einde) pers je de knoflook erdoor en doe je er zout en peper naar smaak door. Giet de pasta af, olie in de pan doen en goed husselen. Daarna pasta op voorverwarmde borden doen, saus erover en afmaken met een lekkere hoeveelheid Parmezaanse kaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Waarom toch weer die min? Ook dit is een goed antwoord,waar vragensteller(en vele anderen )iets aan hebben!compensatie+dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij ook +
Dat hoef je ook niet te weten. Koken is geen wetenschap die afhankelijk is van het juiste aantal ingrediënten, in tegenstelling tot gebak maken. Dit luistert wel heel nauw.
Koken is lekker bezig zijn en naar eigen idee invullen met die dingen die jij lekker vindt.
Je begint gewoon met gehakt bakken en daar doe je zoveel groenten bij als je zelf lekker vindt!
Meestal neem je bij 1 pond gehakt, 1 zak roerbakgroenten en 1 blik tomaten.
Maak je zelf een tomatensaus van verse tomaten dan ga je uit van 1 pond tomaten, 1 flinke ui, 1-2 teentjes knoflook,verse tuinkruiden zoals basilicum, tijm, oregano.
Basilicum moet je alleen niet meekoken maar op het laatst erover strooien en erdoor roeren.
Eerst de ui en knoflook in olijfolie bakken en dan de tomaten in stukken erdoor. Wil je pittige tomatensaus, dan kan je 1 ontpit pepertje erdoor doen of 1 lepel paprikapoeder. Kruiden met versgemalen zwarte peper en zout.

Wil je een bolognese saus dan bak je 1 ui en 2 t. knoflook, blokjes wortel (1 wortel)en reepjes bleekselderij (1 stengel) op laag vuur, dan 1 pond rundergehakt erbij bakken op hoger vuur. Bruin bakken en afblussen met ¼ l. bouillon, 1 blik tomaten of 1 pond verse-,1 flinke scheut rode wijn, 1 theel. suiker en versgehakte peterselie. deze saus moet je echt van tevoren maken , want hoe langer hij pruttelt, des te lekkerder wordt hij.
Zo'n 1½ uur kan hij rustig sudderen. Kruiden met peper en zout.

Dit zijn basis recepten en zelfs daar hoef je je niet aan een vaste hoeveelheid te houden. Zo kan je naar eigen fantsie en smaak dingen weglaten of toevoegen.
Dat is juist het leuke en verassende van koken.;)
amc