Is er een goedkoper alternatief voor Alpro Soya Cuisine (sojaroom)?

Alpro Soya Cuisine is een plantaardig alternatief voor room en ik gebruik het voortdurend voor sauzen. Perfect qua consistentie en goed van smaak, beter dan "echte" room. Ook bijna overal verkrijgbaar.

Enig probleem: het is als merkproduct nogal duur, een pak duurder eigenlijk dan echte room...

Vandaar de vraag: weet iemand of er soortgelijke maar goedkopere plantaardige (soja-)room bestaat, bijvoorbeeld van een discountmerk? In de Lidls en Aldi's van deze wereld vind ik tot nader order allerlei "lightroom" en dergelijke zaken (vaak nogal waterig en ook gebaseerd op echte room), maar dus niet echt vergelijkbaar met de Alpro Soya. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Toegevoegd na 24 minuten:
Verkrijgbaar in België. Ter info: een verpakking Alpro Soya Cuisine kost ongeveer 1,10 euro voor 250 ml. Gewone room heb je in dezelfde hoeveelheid al voor minder dan 0,50 euro.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
11.3K

Het beste antwoord

Een paar goedkope alternatieven:

- Maïzena opgelost in water of in een andere vloeistof werkt perfect om sauzen aan te dikken, en is nog veel goedkoper dan de goedkoopste room, want je gebruikt een paar theelepels per keer. Het werkt pas als je het verwarmt, maar je kan het daarna laten afkoelen, en het bindt perfect. Doordat je de maïzena in elke koude vloeistof kan oplossen (bouillon, wijn, sojamelk...) heb je ook veel meer vrijheid qua smaakbepaling.
- Kokosmelk heeft uiteraard een eigen smaak, maar is ook heel gezond en een prima vervanger voor room. Kan je zowel rauw als gekookt gebruiken. Het is iets goedkoper dan sojaroom.
- Met name voor koude bereidingen kan je sojayoghurt gebruiken. Als je het toch te waterig vindt, kan je altijd een nacht in een zeef met een schone doek in een kom laten 'hangen', en dan zal het vanzelf aandikken (kijk ergens op internet hoe je Griekse yoghurt maakt, en het wijst zichzelf)
- Er zijn andere merken van soja of rijst roomvervangers, maar ik vrees dat je geen veel goedkopere alternatieven zal vinden. De grondstof is simpelweg duurder, en het martkaandeel klein, waardoor het niet interessant is om een huismerk hiervan te ontwikkelen, jammer genoeg.

Succes hiermee!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Rice Dream Cuisine biologisch (room alternatief)Prijs is 1,25 euro 200 ml.

Rice Dream Cuisine Bio 200ml - Rice Dream Cuisine is een 100% biologisch en plantaardig alternatief voor melkroom, op basis van rijst. Ideaal om de lichtste en lekkerste gerechten op tafel te toveren. Ingrediënten : Water, Rijstingrediënten (Rijststroop, Rijstzetmeel, Rijstmeel) (10.1%), Zonnebloemolie, Emulgator: Zonnebloemlecithine, Verdikkingmiddelen: Carrageen en Johannusbroodkernmeel, Zeezout, Natuurlijk aroma.

Toegevoegd na 13 minuten:
Misschien is dit een goed alternatief, Milbona crème fraiche van 200 gram bij de Lidl voor € 0,49, zonder E-nummers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt maar die is eigenlijk nog ietsje duurder en ook niet in Belgie verkrijgbaar ;-(