Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik zelf een anti-aanbaklaag maken in mijn wok of pan? En zo ja: Hoe?

Toen ik vanavond voor mijn fanatieke 4-daagse-lopende huisgenoten een grote wok met nasi wou maken bleek dat de wok geen anti-aanbaklaag had. Heel veel olie later is het toch gelukt maar irritant is het wel. En je moet veel meer bakvet gebruiken om iets klaar te maken. Nu heeft die wok nooit een goeie anti-aanbaklaag gehaf, maar nu is het te erg. Ik dacht dat het goedkoper was zelf een laag te maken, ik ben ook maar student.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik bedoel niet zo'n stuk 'papier' dat je in de pan kan leggen, zoiets verschuift en is niet permanent.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
9.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Echt, gewoon een stalen wok van de toko werkt het beste. Dingen kosten 15 euro, studentvriendelijk dus, zijn van dun plaatstaal en doen het dus ook op een gewone vlam (niet perse wokbrander nodig. Zoals de vorige schrijver al zei, een keer in laten branden met olie en nooit meer last van. Hoe ouder ze worden hoe beter ze het doen.
De truc met wokken is bovendien dat je in 5 minuten de boel gebakken hebt terwijl je constant omschept, gooit, husselt. Dan kan het niet aanbakken. Iets vochtigs mag soms wat langer in de wok (curry met cocosmelk) maar dan is het weer te vochtig om aan te bakken. En de wok niet te vol doen he. Succes met koken, je hebt nog twee dagen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als de wok geen antiaanbaklaag heeft gehad moet je gewoon een maal heel heet stoken met een goede olie erin zodat deze net niet verbrand maar wel aan het metaal hecht, dan niet meer met afwasmiddel schoonschrobben maar met zout en dan bakt hij niet meer aan .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de anti-aanbaklaag verdwenen is, moet je de pan weggooien! De restanten zijn namelijk kankerverwekkend!