Harde pasta stomen hoe doe ik dat?

Ik hen een Philips stomer vind alleen recepten met verse pasta ik gebruik alleen Spelt past en deze is hard. Iemand ervaring met het stomen van HARDE pasta

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
30.9K

Antwoorden (2)

Dat lukt niet, zowel pasta als rijst moeten en flinke hoeveelheid water opnemen, wat niet lukt door stomen. Daar komt te weinig vocht bij vrij.

Toegevoegd na 15 minuten:
Rijst stomen lukt alleen met grotere stoompannen.
http://www.indischerecepten.com/koken-en-stomen-van-rijst/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Rijst is nou juist wél geschikt om te stomen. Pasta niet, dat moet echt gekookt worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pasta heeft meer vocht nodig dan rijst, maar rijst heeft nog teveel water nodig voor het stomen. Het moet zich vol kunnen zuigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Groot gelijk Crea,
Dikke +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vergeet dan dat zowel de chinese als de indonesische keuken veel gebruik maken van de rijststomer.
Ik heb er ervaring mee, maar raad het niet aan :-).

Het hangt van je stoomkoker af. Als je alleen korven/mandjes hebt die halfopen zijn, gaat het in elk geval niet werken. Zeker gedroogde pasta moet ruim water op kunnen nemen. Ik heb een stoomkoker met een gesloten 'mandje' voor rijst. Daar moet gewoon koud water bij in dat mandje, maar de warmte komt van de stoom van onderuit het apparaat. Perfecte manier om rijst te koken, het kan niet droogkoken en blijft ook niet te nat. Krijgt een prachtige structuur.

Pasta heb ik ooit wel geprobeerd op die manier, maar raad ik niet aan hoor. Het werd niet gelijkmatig gaar, ik had penne waarbij soms één ding (is er een naam voor één zo'n penne-ding?) aan de ene kant nog helemaal hard en de andere min of meer gaar was. Heb een deel weg moeten gooien. Maar het is dus niet onmogelijk. Ik heb een paar maanden mijn keuken niet kunnen gebruiken en had naast de stoomkoker maar één elektrisch kookplaatje, vandaar dat ik wat dingen heb uitgeprobeerd die de gebruiksaanwijzing niet per se aanraadde ;-)

Stomen zonder dat er water bij de rijst of bij gedroogde pasta zit, lijkt me niet mogelijk. Tenzij er soorten rijst zijn die heel weinig water nodig hebben. Met die magnetronrijst lukt het ongetwijfeld ook, maar die warm je dan alleen op. Maar met open mandjes lukt het dus niet, omdat de stoom er dan alleen langs gaat en er geen water in kan trekken. Bij groente is dat heerlijk omdat de smaak zoveel beter behouden blijft ten opzichte van koken in een grote pan met water, maar bij pasta heb je dat water nu eenmaal nodig.