Kan je appeltaart bakken in een ovenvaste schaal ?

Ik heb een bakblik van 28 centimeter doorsnee en ik heb wel een ovenvaste (glazen) schaal van 24 centimeter doorsnee.
Zou ik het ook daar in kunnen bakken ?
Ik had alles al klaar staan het deeg is al klaar, maar als ik alles in die bakblik van 28 cm doe kom ik te kort voor de bovenkant te bekleden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
25.4K

Het beste antwoord

In tegenstelling tot wat hier reeds is gezegd moet ik je teleurstellen en je vraag met een ferm neen beantwoorden.
De reden waarom je geen deftige taart in een vuurvaste ovenschaal kan bakken is de volgende:
de warmte heeft veel te lang nodig om doorheen het glas (of Pyrex) te gaan en daardoor zal je nooit een goede taart kunnen bakken in een degelijke schotel.
Om een goede taart te bakken heb je een metalen vorm nodig, deze geleid de warmte direct tot aan het deeg en zodoende zal je taart direct van alle zijden beginnen bakken.
Je kan eventueel ook een silicone vorm gebruiken maar dan zit je weer met het probleem dat zulke vormen nogal wiebelachtig zijn als je ze optilt.
Dus als je van plan bent om in de toekomst nog taarten te bakken neem dan de moeite om te investeren in een metalen taartvorm. Mocht je bang zijn dat je de taart moeilijk uit de vorm zal krijgen koop er dan eentje met een losse bodem. Als je taart uit de oven komt zet je deze op een tas en de rand valt er zo af waarna je de taart van de bodemplaat kan afschuiven.
Veel geluk met je taart en smakelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En met wat aanpassingen aan vorm en baktijd? Ik heb geen springvorm omdat ik hem zelden zou gebruiken. Als ik eens iets bak wat niet in een gewone cakevorm past, gebruik ik daar wel eens een glazen ovenschaal voor. Je hebt dan - zoals hierboven al is gezegd - een langere baktijd, soms fors langer. En je zult een taart er niet netjes uit krijgen, dus je krijgt dan geen punten maar min of meer vierkante stukken. Ik bak brownies en soortgelijke baksels altijd in een glazen schaal, maar heb er ook wel eens boterkoek en zelfs brood in gebakken. Heb je zelf ondervonden dat dit specifiek bij (appel)taart niet lukt? Ik geef namelijk toe dat dit niet de meest handige manier is en inderdaad zul je niet een mooie appeltaart krijgen zoals je die je aanstaande schoonouders bij de eerste ontmoeting wilt voorzetten, maar ik denk eigenlijk dat het wel kán. Mits je geen hoge eisen aan het uiterlijk van de taart stelt en je er tijdens het bakken bij blijft om de baktijd in de gaten te houden. Ik zou 'm dan eerst geruime tijd op lagere temperatuur bakken en daarna pas hoger zetten, om te voorkomen dat boven- of onderkant al aanbrandt terwijl hij in het midden nog niet gaar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Lies12
Je maakt hier twee fundamentele fouten.
Ten eerste is een cake of brownie geen taart. Deze bereidingen worden lang gebakken
En ten tweede je kan tornen wat je wil aan baktijden en temperaturen het gaat gewoonweg niet lukken. De warmte heeft gewoon te lang nodig om doorheen de vorm te komen. Een taart wordt kort gebakken. Als je de kans hebt moet je maar eens naar het programma S.O.S Piet kijken als er problemen met taarten zijn. Als de opmerking komt mijn taartbodem is klef, niet genoeg gebakken, nog zo goed als rauw deeg..... enzovoort, wees er dan maar van overtuigd dat het ligt aan een glazen of Pyrex bakvorm.
Nog wel even meegeven dat de vorm waarover ik het heb geen springvorm (deze zijn meer geschikt voor cakes) is maar een vorm die bestaat uit 2 delen die je gewoon in elkaar legt.
Enerzijds heb je een randstuk dat gekarteld is, en anderzijds een bodemdeel dat eigenlijk gewoon een metalen cirkel is die in deel 1 past. Het voordeel van een dergelijke vorm is dat je geen enkel probleem hebt om je taart uit de vorm te halen. Je neemt gewoon een tas of een klein kommetje waarop je de vorm zet (als de taart gebakken is) en de rand valt van de taart en je kan de taart gewoon van de bodemplaat afschuiven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@WWDiver, nu geloof ik het. Plus +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat dan vooral om de baktijd? Ik heb het nooit geprobeerd hoor, dus wil je graag geloven. Maar omdat ik tot nu toe vaker dingen in een ovenschaal heb gebakken waarbij dat volgens anderen niet kon, vroeg ik me af of je echt geen enigszins eetbare taart eruit zou kunnen krijgen. Heb je misschien een link naar een foto van het type bakvorm waar je over spreekt? Ik zie hem zo nog niet voor me, maar ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Lies12
Kijk eens op de volgende sites:
http://www.bol.com/nl/p/taartvorm-met-gekartelde-rand-24-cm/9200000002834984/
Dit is maar 1 voorbeeld, je hebt deze vormen in vele formaten, maar zo krijg je een idee van wat ik bedoel.

Andere antwoorden (2)

Ja hoor dat kan prima,het is alleen lastiger om het eruit te krijgen dus dat wordt snijden en pakken vanuit de schaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel, weet je ook of het niet te zacht wordt en wel knapperig ?
Alvast bedankt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou de schaal kunnen bekleden met bakpapier, ziet er na het lossen ook lekker 'authentiek' uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat wel,maar je zal de taart wel wat langer in de oven moeten doen.
Hou er ook rekening mee dat je wat langer moet bakken in de ovenvaste schaal. Glas of keramiek geleidt de warmte minder dan metaal.