Wanneer je de stoom van kokend water opvangt en laat condenseren, is het water gedestilleerd. Water koken en laten afkoelen geeft wellicht ontsmet water maar het is niet ontkalkt.
Als je hard water kookt, dat zo hard is dat er kalk neerslaat op je waterketel, zal het na het koken dus wel minder hard zijn... er zit namelijk een deel als aanslag/ketelsteen op de wand van je fluitketel.

Heb je echter zacht water dat geen ketelsteen/aanslag achterlaat op je ketel bij het koken, dan krijg je juist harder water... de calciumionen blijven dan namelijk achter terwijl er een deel water verdampt. Kalk zelf verdampt namelijk niet.
Je kunt het water hooguit minder hard maken door het te filteren met speciale filters die hiervoor ontwikkeld zijn. Bij destillatie zal de hoeveelheid kalk nog het meest verminderd zijn. Maak je echter geen zorgen.... eventuele kalkdeeltjes die je binnen krijgt, zullen door jouw maagzuur vernietigd worden ;-)
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi, dit is sowieso van WikiPedia
amc
6 jaar geleden
Laat ik daar nu nooit kijken ...... Ik heb echter wel scheikunde gehad en dit weet je dan gewoon ;-)
Reddie
6 jaar geleden
@amc,
"door jouw maagzuur vernietigd worden" is scheikundig natuurlijk niet juist.
Verder een dikke plus.
amc
6 jaar geleden
Klopt, het is ook natuurkundig niet direct goed. Allereerst is het maagsap dat door de werking een vorm van zoutzuur wordt. Vernietigd wordt het ook niet direct, wel afgevoerd om later toch uitgescheiden te worden.;-)
Bedankt voor het toch even aanvullen én de plus uiteraard!