Wat is een goed recept voor hand getrokken noodles?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (1)

Basisdeeg
Voor een hoeveelheid pasta voor 6 personen als voorgerecht of 4 personen als hoofdgerecht heb je nodig:

300 g bloem
3 grote eieren (60 g)
30 ml olijfolie (naar keuze)
zout
Voor de bloem kun je gebruik maken van gewone bloem, waarmee je het deeg licht, goed van structuur en makkelijk hanteerbaar maakt. Sommige pastamakers geven de voorkeur aan het gebruik van een deel bloem en een deel farina de semola di grano duro (durum tarwegriesmeel), dat smaak, kleur en structuur ten goede komt. Het grano duro maakt het deeg wel moeilijker om mee te werken, vooral als je met een pastamachine werkt die met de hand bediend wordt. Je moet daarom nooit meer dan de helft van de bloem door het grano duro vervangen.

1. Leg de bloem in een bergje op het werkblad of doe deze in een grote aardewerken kom; maak een kuiltje in het midden.
2. Breek de eieren in het kuiltje, voeg de olie en een flinke snuf zout toe. Vermeng met een vork de eieren en de olie en een beetje van de bloem.
3. Meng geleidelijk de bloem door het eimengsel en werk hierbij vanuit het midden. Houd met je andere hand de bloem op z'n plaats; zo voorkom je dat er ei wegloopt.
4. Kneed het deeg op een met bloem bestoven oppervlak. Keer het deeg regelmatig om. Het deeg moet zacht en soepel zijn, maar tegelijkertijd droog aanvoelen. Als het plakt, kan je nog wat extra bloem toevoegen.
5. Om een glad en elastisch deeg te krijgen met een licht glanzende buitenkant, moet je ongeveer 6 min. kneden. Blijf niet te lang doorkneden anders blijft het deeg aan je handen plakken. Doe het deeg in een plastic zak en sluit die niet af, of leg het onder een theedoek of een omgekeerde schaal. Laat het deeg 30 min. rusten. Het deeg kan eventueel ook worden gemengd in een keukenmachine.

Het geven van de uiteindelijke vorm kan zowel met de hand als met een pastamachine.