Wie heeft het recept van de ouderwetse gehaktbrood?

Dus niet met allerlij toeters en bellen:)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Het beste antwoord

Of het ouderwets is weet ik niet, maar wel snel & simpel :

Pond tot driekwart pond gehakt, ei of een scheut slagroom, paneermeel en kruiden (uit een zakje of uit je blote hoofd) tot een homogene massa kneden. Als je zuinig wilt doen en een groot gehaktbrood wilt maken, doe je er een laag gekookte eieren in (erg lekker ook).

De paneermeel (of oud brood of beschuit) en ei of room heb je nodig om een compacte massa te krijgen die niet tijdens het bakken krimpt en kruimelt. Minimaal 50, liever 70 en idealiter 100 % varkensvlees is het best. (En ja, je kunt ook magere hamlappen prima laten vermalen tot gehakt). Rundergehakt is meer voor rul / roerbakken. Drie kwartier tot een uur (afhankelijk van hoeveelheid) in een oven van 180 graden laten staan. Even laten afkoelen en in dikke plakken snijden.

Wil je toch een páár toeters en bellen : plakjes kaas of bacon over de bovenkant geven een lekker korstje . Uitje erdoor snipperen is ook altijd jammie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanx!! Grt. L

Andere antwoorden (3)

Mijn moeder maakte het altijd aldus:
1 pond half om half gehakt
5 beschuiten
1 ei
2 eetlepels melk
zout, peper, of andere kruiden naar smaak
eventueel knoflook
of een fijngesneden uitje

Leg het gehakt in een kom, wrijf de beschuiten fijn,
het rauwe ei, de melk, de uitjes, de kruiden erin, en dan gewoon lekker met schone handen kneden.
En gehaktballen van maken.
Braden in gewone margarine. Heet laten worden, het vet gaat dan iets schuimen, en vlak voordat het schuim wegtrekt de ballen erin doen. Snel rondom aan laten braden, afblussen, en op klein vuur laten sudderen.
Heerlijk!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is dit iets?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenvoudig recept voor gehaktbrood:

Ingrediënten:
750 gr rundergehakt
2 eieren
1 theel paprikapoeder
peper en zout
1 teentje knoflook
2 sneetjes oud witbrood zonder korst
scheutje ketchup

Bereidingswijze:
Meng het gehakt met geklutste eieren, paprikapoeder, peper en zout.
Pel de knoflook en pers het boven het gehakt.
Voeg een scheutje tomatenketchup toe.
Maak de het brood fijn en kneed dit door het gehakt.
Vorm een brood van het gehakt, leg dit in een cakevorm en druk het aan zodat ook de hoeken van de vorm gevuld zijn. Bak het gehaktbrood in het midden van een voorverwarmde oven (180 graden) in 40-50 minuten gaar en bruin.

Eet smakelijk!