mijn desemstarter wordt telkens te zuur, wat doe ik verkeerd?

Al een paar keer heb ik geprobeerd desemstarter te maken van volkoren speltmeel. Laatste keer met vier mijn of met afgestreken eetlepels meel en bijna vijf eetlepels water, twee keer per dag roeren en een eetlepel van beide weer toevoegen elke dag. De eerste paar dagen ruikt het zuur naar yoghurt, maar na en dag of drie gaat het elke keer naar azijn ruiken. Iemand tips hoe ik dit kan voorkomen?

Toegevoegd na 3 uur:
mijn of met moet zijn: min of meer

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
4.3K

Het beste antwoord

Volgens mij is het normaal dat het sterk gaat ruiken. Dat wordt vanzelf minder als je een paar dagen verder bent.
Probeer eens de werkwijze zoals in onderstaande link. Die begint met vnl roggemeel en werkt goed. Bij mij waren de resultaten met volkoren spelt ook minder goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk gebruik je te veel roggemeel ,dan wordt het te zurig
ook als je het met koud water maakt wordt het te zurig
gebruik altijd een houten lepel om te roeren
ik maak het op deze manier
100 gram roggemeel
500 gram bloem
600 milliliter water
begin eerst met het bovenstaande lijstje en om het te voeden kan
de bloem kan vervangen worden door speltmeel

Bereiding
Dag 1: Weeg 100 gram roggemeel af en voeg hier 100 milliliter lauw water aan toe.
Roer dit goed door elkaar, zodat het een mooi papje wordt.
Dek de kom af en laat dit 24 uur staan.
Zoek hiervoor een plekje op waar het niet tocht en waar het niet te warm en niet te koud is (kamertemperatuur).
Dag 2: Het papje is al een beetje gaan rijzen.
Pak het mengsel erbij en doe 100 gram weg.
Voeg 100 gram gewone bloem toe en 100 milliliter lauw water.
Schep dit voorzichtig door elkaar zodat het wederom een mooi papje wordt.
Dek het papje af en laat het weer 24 uur staan.
Herhaal dit op dag 3 tot en met 6.
Dus doe iedere dag 100 gram van het papje weg en voeg iedere dag 100 gram bloem/speltmeel en 100 milliliter lauw water toe.
Schep dit voorzichtig door elkaar en laat het weer 24 uur staan.
Op dag 7 zal het zuurdesem licht zurig ruiken en zitten er luchtbelletjes in.
Dit betekent dat het mengsel klaar is.
Nu kun je het gebruiken om er brood van te maken.