Verse erwten hebben een kooktijd van ongeveer tien minuten. De erwten haalt u uit de peulen door in de punten van de peulen te knijpen tot de peulen open springen. U kookt de erwten in een pan met water en een beetje zout beetgaar. Pas op dat het niet te hard gaat met het koken. De erwten kunnen open springen. Kleine of jonge erwten zijn al na 5 minuten gaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hangt af van hoe je de erwtjes wil gebruiken.
Als je erwtjes puur als groente wil eten hoef je deze zelfs niet te koken (in water).
Gewoon een uitje aanstoven tot hij glazig is, erwten erbij, kruiden met peper, zout, muskaatnoot, een stipje cayennepeper, een takje tijm en een laurierblad. Een heel klein beetje groentebouillon toevoegen en een tiental zachtjes laten pruttelen onder gesloten deksel. Afwerken met een handvol gehakte peterselie en klaar.
Als je de erwten in een risotto of iets dergelijks wil doen, op het laatst de erwten toevoegen en nog even laten garen.
In soep: de erwten op het eind toevoegen en nog een vijftal minuten laten meekoken en klaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Als ik je recept lees moet je erwtjes wel héél vies vinden.
In je kruidenmengsel is de erwtensmaak niet meer te herkennen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Reddie
Je moet geen kilo's kruiden toevoegen he.
Zoals met alles moet je deze met mate gebruiken.
Het toevoegen van kruiden is iets wat de smaak van je groenten moet ondersteunen en niet overheersen.
En even ter inlichting mijn familie vind mijn erwtjes altijd overheerlijk en zeer smaakvol.