waar kun je lijnzaadolie door vervangen?

Ik wil graag koekjes bakken, waar lijnzaadolie in het recept staat. Door wat voor soort olie kan ik deze vervangen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
8.5K

Antwoorden (3)

De beste vervanger is geen olie, maar eiwit.
In hartige recepten kan olijfolie, maar in koekjes lijkt mij dat niet lekker (of er moeten meer Zuid-Europese ingrediënten in zitten).
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om bloem, bakpoeder, lijnzaadlolie, melk en havervlokken, resp. 75g, 1 theelepel, 50 gr, 2 eetlepels en 150 g
Amadea
10 jaar geleden
Dan zou ik inderdaad eiwit gebruiken, tenzij het voor veganisten bestemd is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Olie (vet) door eiwit vervangen?
Wat is daar de logica achter?
Door zonnebloemolie. De smaak wordt iets vlakker, maar als vervanging gaat het heel goed. Gebruik in geen geval olijfolie, dat vervormt de smaak beslist. Eventueel roomboter ( evenveel gewicht als de olie) , dat werkt ook fantastisch.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kokosolie (eventueel ontgeurde, dan proef je het niet)
Dat kan ook beter tegen verhitting dan lijnzaadolie.