Waar is deze knop voor op mijn oven?

Het is een hele oude gasoven. Ik wil zometeen een Poolse appeltaart gaan bakken, maar wil eerst weten waar de bovenste knop voor is. Wat kan ik daarmee instellen?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb n foto bij de vraag geüpload. Misschien even refreshen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is waarschijnlijk de knop voor de waakvlam cq sudderbrander. Een klein brandertje in het midden. Als dat brand kan je daarmee de andere pitten aansteken. Vroeger liet men dat de hele dag branden en soms stond de koffiepot daar op te pruttelen. Reeds in de jaren zeventig is dat aansteek systeem vervangen door elektriche bogies zoals ze nu nog gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oftewel, ik heb het niet nodig? Het is niet de intensiteit van de vlam of het verwisselen van stand van grill- of bakstand?

Het beste antwoord

Dat is waarschijnlijk de knop voor de waakvlam cq sudderbrander. Een klein brandertje in het midden. Als dat brand kan je daarmee de andere pitten aansteken. Vroeger liet men dat de hele dag branden en soms stond de koffiepot daar op te pruttelen. Reeds in de jaren zeventig is dat aansteek systeem vervangen door elektrische bougies zoals ze nu nog gebruikt worden.

Toegevoegd na 41 seconden:
BTW: Zit er zo'n klein brandertje in het midden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet dat ik weet.. Wanneer ik de oven aansteek, moet ik deze aan de linker- en rechterzijde aan beide kanten aansteken. Hoe kan ik zien of er zo'n brandertje in het midden zit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap het niet helemaal..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is inderdaad een brander in het midden, een extra gaspitje dus. Heeft dus niks van doen met de oven, maar is voor het fornuis.

Andere antwoorden (1)

dat is een mechanische timer(wekker)