is volkoren bloem hetzelfde als tarwebloem?

http://www.ah.nl/allerhande/recepten/246284/volkoren-tuttifrutti-muffins
ik wil graag bovenstaand recept maken, echter heb ik 100 gram volkorenbloem nodig maar kan dat nergens vinden.
Is tarwebloem hetzelde als volkorenbloeM?
enzoniet weet iemand waar je volkorenbloem kan kopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
7.4K

Antwoorden (2)

Bloem wordt gemaakt van uitsluitend het binnenste deel van de graankorrel. Alle overige vezeltjes worden er na het malen uitgezeefd, waardoor er een wit graanpoeder overblijft. Bloem wordt gebruikt voor de bereiding van witbrood.
Voor bruin brood wordt tarwemeel gebruikt waarbij de zemelen en kiemen (buitenkant korrel) gedeeltelijk zijn uitgezeefd. De kleur van "meel" is daardoor heel lichtbruin.

Volkorenbrood wordt gemaakt van volkorenmeel, de gehele tarwekorrel is vermalen en het brood bevat vaak halve en hele tarwekorrels. De kleur van "volkorenmeel" is daardoor lichtbruin. Doordat het grootste deel van de vitamines, mineralen en voedingsvezel zich in de buitenste laag van de korrel bevindt, is volkorenmeel het meest rijk aan vitamines, mineralen en voedingsvezels.

Meergranenbrood kan zowel van bloem als van meel of volkorenmeel gemaakt zijn.

Je kunt één van beiden gebruiken, je produkt zal niet mislukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je toch volkorenbloem wilt gebruiken, dit is te koop bij Albert Heijn(en waarschijnlijk ook andere supermarkten)