Wat is het verschil tussen zilvervliesrijst en langkorrelrijst?

Zilvervliesrijst haal ik meestal bij de biowinkel of bij de grotere supermarktketens en de langkorrelrijst is bij de Aldi verkrijgbaar;

Het verschil dat ik zelf zo op het eerste gezicht zie is natuurlijk de prijs! Zilvervliesrijst kost gemiddeld 2 à 4 euro per kilogram en de langkorrelrijst van de Aldi kost amper €0,98 per kg.

Zilvervliesrijst bevat gemiddeld 6 gram voedingsvezels per 100 gram rijst terwijl de langkorrelrijst 1,6 gram voedingsvezels bevat per 100 gram.

1) Ik vroeg mij af of er verder nog verschillen zijn tussen deze 2 rijstsoorten?

2) Hoe zit het met de vliesjes van de langkorrelrijst? Zijn deze volledig ontdaan of niet?

Mvg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
12.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Zilvervliesrijst bevat meer fytaten en heeft een grotere kans om te bederven, had ik laatst ergens gelezen. Kan het helaas niet meer terugvinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zilvervlies heeft naast meer vezels ook meer vitaminen en mineralen dan witte rijst.
Wat bedoel je precies met die bederfbaarheid Ritsuka? Zilvervlies die je in de winkel koopt, heeft gewoon een houdbaarheidsdatum van enkele jaren. Of bedoel je na het koken?
Ritsuka
10 jaar geleden
staat in het antwoord hieronder: 'De zilvervliesrijst zal eerder ranzig worden dan de witte langkorrelrijst, omdat het vliesje vetten bevat die kunnen bederven.'

Het beste antwoord

Om te beginnen..langkorrelrijst hoeft niet per se witte rijst te zijn, het kan ook om een volkoren variant gaan. Ik denk dat de langkorrelrijst van de Aldi witte rijst is aan de prijs te zien.
Langkorrelige rijst heeft van alle rijst de minste amylopectine (een zetmeel type), waardoor het niet snel plakkerig zal worden. Het heeft een stevigere en drogere textuur. Korte en medium korrels hebben meer zetmeel en zijn vaak zachter en plakkeriger na het koken.
De zilvervliesrijst zal eerder ranzig worden dan de witte langkorrelrijst, omdat het vliesje vetten bevat die kunnen bederven.
Zilvervliesrijst bevat meer vetten en magnesium dan witte langkorrelrijst, doordat het vliesje er nog om zit.
Zilvervliesrijst duurt langer om te koken, omdat de de buitenste laag harder is.