Wat is de gezondste olijfolie om in te bakken?

Ik kan niet tegen lactose dus stap over op olijfolie is ook een van de gezondste neem ik aan. Maar welke olijfolie kan ik hierbij nu beste gebruiken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vaak staat op de verpakking waarvoor het geschikt is,bijvoorbeeld op het eigen merk van de AH. De goedkopere olijfolie is beter om te bakken, de dure (extra virgin) beter en lekkerder koud in salades https://www.foodwatch.nl/laatste_nieuws/vraag_van_de_maand/januari_2013/index_nl.html

Elke olijfolie kan worden gebruikt, ook de extra vierge, maar die laatste heeft niet veel toegevoegde waarde, omdat zeker bij minder goed gefilterde olie een bittere smaak kan ontstaan bij hogere temperaturen. Echter om te bakken is olijfolie niet altijd het meest geschikt. Zonnebloemolie is dan beter. De reden is dat zonnebloemolie hogere temperaturen aankunnen. Verhalen op intentie dat olijfolie voor bakken ongezond of gevaarlijk is, zijn onzin. Wel kan ververhitte olijfolie zijn gezonde eigenschappen verliezen doordat de onverzadigde vetten verminderen door oververhitting. Zonnebloemolie is minder gevoelig daarvoor.

Behalve olijfolie, zijn meer soorten olie geschikt om in te bakken en lactose vrij. Een aantal op een rijtje: -Arachideolie: een van de meest stabiele oliën. Ook geschikt om te frituren. - Druivenpitolie: vrij neutrale smaak. Kan zowel koud als warm gebruikt worden. - Koolzaadolie: relatief goedkope olie die bovendien rijk is aan omega 3. Ideaal voor vinaigrettes. Gebruik deze olie nooit om te frituren. - Lijnzaadolie: deze olie is het rijkst aan omega 3: erg geschikt voor cholesterollijders. Niet iedereen houdt van de uitgesproken smaak. - Maïsolie: voor warme en koude bereidingen. - Notenolie: lekker in vinaigrettes. Niet geschikt voor warme bereidingen. Opgelet: deze olie wordt snel ranzig. - Olijfolie: deze olie kan voor alle bereidingen gebruikt worden. - Sesamolie: geeft je gerechten een Aziatisch tintje. Geschikt voor warme bereidingen. - Sojaolie: goedkope olie die rijk is aan omega 3. Eerder voor koude bereidingen. - Tarwekiemolie: erg rijk aan vitamine E. Dure olie die vooral geschikt is voor koude bereidingen. - Zonnebloemolie: voor alle gebruik. Rijk aan vitamine E.

Er zijn ook plantaardige producten om te bakken denk eens aan alpro soya,je weet van hierbovenstaande antwoorden inmiddels wel welke olie je kunt gebruiken om te bakken maar wil je ook eens een lekkere jus dan zou ik voor een plantaardige variant gaan tomaatje meebakken en een gesnipperd uitje en lekker kruiden en je kunt een heerlijke lactosevrije jus maken ,ook geschikt om bijvoorbeeld stamppot wat extra smaak te geven,je hebt ook kookroom van alpro.....hier ook een lactose probleempje niet ernstig maar ja je moet blijven oplettenzeker als bij anderen niet ongewenst inneens een hele avond op het toilet wil vertoeven.......ik heb persoonlijk ook veel baat bij af en toe heerlijk vegetarisch eten ,is namelijk heel lekker als je lekker verse kruiden en aparte groenten gebruikt

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100