Is de samenstelling van aardappels anders dan die van patat?

Ik word vaak ziek van aardappels, vooral vanwege de zetmeel die erin zit. Als ik patat eet, heb ik dat niet zo snel. Zijn de ingrediënten anders als je er patat van gemaakt hebt? Bedoel dat vooral gefrituurde patat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
4.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat zijn de symptomen van je ziekte en waarom heb je dat niet bij andere zetmeelproducten als rijst, pasta of brood? Weet je zeker dat het door de aardappels en het zetmeel komt? Het zou overigens een goeie smoes zijn voor kinderen die liever patat willen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij andere zetmeelproducten heb ik het ook. Maar het ging mij nu vooral om de aardappels en patat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle
De zetmeel korrels van aardappel zijn "berucht" omdat deze groter en minder goed verteerbaar zijn dan die van b.v. tarwe, rijst of maïs.
Check ff mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja prima antwoord gabi (plusje) maar ik vind het lastig dat tommie niet zegt wat de symptomen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Medisch geheim...? ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry had er overheen gelezen.
Begint met buikpijn dat steeds erger word. Vervolgens word ik misselijk en moet ik overgeven. Als ik pech heb, ben ik vervolgens nog een paar dagen ziek.
Inmiddels weet ik hoeveel ik kan eten. Ik weet dat ik max 4 broodjes kan eten, dus eet ik ook gewoon niet meer.

Het beste antwoord

De samenstelling van de grondstof (de aardappel) is uiteraard dezelfde in beide gevallen, maar het eindproduct is toch anders.

Gekookte aardappelen kook je in heet water, en deze koken langzaam op een temperatuur die nergens in het product boven de 100°C komt. De zetmeel verandert hierdoor: de zetmeel in de aardappel, die in zijn natuurlijke vorm vrij moeilijk verteerbare kristallen vormt (vandaar dat een ruwe aardappel zo hard is), neemt water op, wordt zacht, en vormt een gel. Dat proces noemen wij "verstijfselen", en in normaal Nederlands zou je zeggen dat je aardappelen gaar zijn.
Dat is de reden waarom gekookte aardappels zacht worden na het koken, en de zetmeel verteerd kan worden door je darmen. Punt is dat nooit 100% van de zetmeel in een aardappel verstijfselt, zeker als je de aardappels snel uit het water haalt, en blijkbaar ben je heel gevoelig hiervoor.

Als je patat maakt, dan gaat dit anders. In de patat wordt de temperatuur toch niet hoger dan 100°C zolang de patat een beetje water bevat.
Het eerste effect van de hete olie is dat het water dat de aardappel zelf bevat heel snel kookt (je hoort je patat sissen), en de zetmeel doet verstijfselen. Hierdoor wordt de zetmeel een beetje vloeibaar, en gaat voor een deel naar de oppervlakte van de patat. Hier komt de opgeloste zetmeel in contact met de hete olie op een temperatuur van 180°C en dan krijg je een reactie die je niet krijgt in je gekookte aardappel: de laatste restjes water in deze zetmeel verdampen, de zetmeel kristallen vallen volledig uit elkaar, en bakken bruin vanwege een reactie met de eiwitten in de aardappel (dat noemen wij de Maillard-reactie, en zorgt voor de bruine kleur en de kenmerkende smaak van gebakken voedsel)
Het resultaat is een deel van de zetmeel in patat helemaal uit elkaar valt, en dus veel beter verteerbaar is, en het gedeelte dat niet bruin is geworden (de binnenkant van de patat, zeg maar) veel beter gegaard is dan in een gemiddelde gekookte aardappel, waardoor ook deze beter verteerbaar is.

Dus het kan inderdaad heel goed mogelijk zijn dat als je aardappel zetmeel niet goed kan verteren, patat toch wat minder lastig wordt.

By the way, iemand vroeg of je dat probleem niet had met pasta of brood. De zetmeel korrels van tarwe (en ook van maïs) zijn kleiner en minder stevig dan die van aardappel, en dus beter verteerbaar, en worden ook tevens grotendeels gebroken bij het malen van de bloem. Logisch dus dat je minder last hiervan hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aardappelen worden gesneden en voorgebakken in frituurvet en daarna afgebakken in frituurvet. Normaal wordt de aardappel in water gekookt. Het enige verschil is dus de manier van bereiden.