Hoe maak ik cupcakes zonder melk en zonder soja? Ik mag beide niet hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaat ook amandelmelk. Misschien is dit iets voor je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hai, ja ik ken dat probleem ook: je kunt maar beter geen melk drinken en als je dan denkt van haaa!! SOYA!!! dan is er wel weer iemand die je teleurstelt en zegt dat je ook dat product niet mag nemen. Ik heb mijn toevlucht dan ook uiteindelijk tot rijstemelk genomen: een product dat je in pakken kunt kopen bij een supermarkt, of zelf kunt maken door gewoon rijst te koken en het vocht dat je daarbij gebruikt op te vangen en gekoeld te bewaren. Het is dan ook sowieso minder lang houdbaar.
De rijstemelk is te gebruiken voor allerlei soorten gerechten waarvoor je normaalgesproken melk (c.q. soyamelk) zou gebruiken, en tast de smaak niet negatief aan in het opzicht dat je een sterke bijsmaak krijgt die niet prettig is. Natuurlijk verlies je wel de romige en volle smaak van melk, maar als je dit al aan het ontwennen bent, zul je het niet merken als je niet eerder de producten hebt gebakken...
Ik hoop dat je hier meer aan hebt dan aan een recept...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan melk over het algemeen vervangen door elke plantaardige melkvervanger. Ze smaken natuurlijk allemaal anders, hebben verschillende voedingswaarden en andere eigenschappen, maar in veel recepten zijn ze allemaal prima.
Naast de al genoemde sojamelk, amandelmelk en rijstmelk, bestaan er ook hazelnootmelk, havermelk en speltmelk, deze zijn allemaal te krijgen in sommige supermarkten. En in biologische/natuurvoedingswinkels hebben ze ook nog quinoamelk, gierstmelk, boekweitmelk, amaranthmelk, , sesammelk, kamutmelk en gerstmelk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik ermee bedoelde is dus dat je gewoon je eigen lekkere cupcake-recepten of willekeurige cupcake-recepten kan gebruiken en de melk/sojamelk kan vervangen door een van die melkvervangers, en het dan waarschijnlijk gewoon hartstikke lekker wordt.

Antwoorden (5)

Cocos-cupcakes zonder ei, soja en melk

Ingrediënten:
• 70 gram Wajang-margarine
• 12 gram No-egg
• 50 cc water
• ½ theelepel zout
• 70 gram zelfrijzend bakmeel
• 90 gram gemalen cocos
• 160 gram suiker
•eventueel 1 geraspte citroenschil (= 5 gram, voor als je deze zest kant-en-klaar koopt)
•eventueel ouwel
•eventueel (kersen)jam om de cups na het bakken mee te vullen

Spulletjes:
• deegkom
• weegschaal
• mixer of keukenmachine met deeghaken
• cupcakevormpjes
• schrapper
• lepel
• oven
• ovenwanten
• theelepeltje

Bereiding van het deeg:
• Zorg voor een opgeruimde, schone werkruimte en ze alles wat je nodig hebt klaar.
• Weeg de eerste keer dat je dit bakt de lege kom en noteer of onthoud het gewicht.
• Doe de boter in de kom. Is die nog hard, dan kun je die even (afgedekt tegen spatten) op een lage stand zachter maken in de magnetron.
• Doe hier vervolgens de no-egg, water, suiker, zout en eventueel citroenschil bij.
• Goed mengen in een hoge mixerstand.
• Doe er het zelfrijzend bakmeel bij.
• Eerst even in een lagere stand voorzichtig mengen, tegen stuiven, daarna in een hoge stand.
• Mix daarna de cocos erdoor en je deeg is klaar.

Verdere bereiding:
• Hang het rooster in het midden van de oven. Heb je een combi-oven, dan kun je zo'n driepotig rooster op de glazen schaal zetten, maar zonder gaat ook prima.
• Verwarm de oven voor op 175-180°C.
• Bedek de bodems van de cups eventueel met een rondje ouwel. De gladde kant hoort boven-, de matte kant onderaan. Kan natuurlijk ook zonder.
• Weeg je kom, trek er het lege gewicht af dat je net genoteerd hebt en deel de uitkomst door acht. Doe dit gewicht in elk vormpje. (Of gok gewoon een beetje.)
• Duw het deeg met de bolle kant van een lepel plat in de vormpjes.
• Zet de vormpjes in de hete oven.

Desgewenst kun je de cocos achterwege laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het volgende recept heb ik onlangs op G V gevonden, maar ik weet niet meer van wie dat kwam, de eer is dus niet geheel aan mij, maar toch...
350gram Scharr-bloem
1 1/2 pakje bakpoeder
45 gr. custardpoeder
2 zakjes vanillesuiker
225 gr. witte basterdsuiker
dit alles door elkaar roeren
-een kuiltje maken-
150 gr. plantamargariene smelten
300ml water
dit samen in het kuiltje schudden
5 min.mixen
beslag meteen in een vette vorm(22 cm. doorsnee) of cake vorm doen
voorverwarmde oven 180 gr.
een uur en kwartier in de oven.

Dit is een glutenvrij recept , je kunt dus gewoon meel gebruiken .
Ik wil je dit geven omdat het melkvrij is. het is niet helemaal wat je vraagt maar ik hoop dat je er toch iets aan hebt1

Veel bakplezier!
11 jaar geleden
Voor cakebeslag heb je normaliter maar een paar lepels melk nodig, om het beslag iets dunner te maken als het te dik is. Je zou de melk ook kunnen vervangen door spa rood. Ik heb zelfs wel eens gewoon een klein blikje frisdrank met bubbels door een pak cupcakesmix gegooit, verder niets en het resulteerde in heel luchtige cakes.
Moet het echter helemaal glutenvrij zijn, dan is mix niet aan te bevelen.
Je kunt dus ook bij normaal beslag i.p.v. melk enkele lepels spa rood of frisdrank met een smaakje kunnen gebruiken.
amc
11 jaar geleden
in cupcakes komt geen melk of soja.
het enige echte recept is
200 gram eieren.
200 gram boter.
200 gram suiker.
200 gram bloem.
ik neem aan dat je zelf weet hoe je een cake maakt en bakt.
je kunt het recept verkleinen of vergroten naar behoefte.
verder kun je er smaken, kleurstof, vruchten of noten aan toevoegen
succes en smakelijk eten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan ook altijd voor eigenlijk alle gerechten melk vervangen door bijvoorbeeld cocosnoot melk, of een ander soort melk zoals amandelmelk