Mijn pannenkoeken worden maar niet hard, bruin. Ze blijven wit en zacht. Ook blijven ze aan de pan plakken. Wat doe ik fout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
32.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat het gas wel aan ;-)

Antwoorden (11)

De pan is niet heet genoeg. That's all.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst de pan goed warm laten worden
fremar
12 jaar geleden
Als je pannenkoeken wit en zacht blijven is waarschijnlijk je pan niet heet genoeg.
Als ze aan de pan blijven plakken heb je niet de juiste pan. Gebruik altijd een koekenpan met een goede anti-aanbaklaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd pan heter, mij helpt het ook als ik meer boter erin doe en dat goed bruin laat worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pan niet heet genoeg heb je al 4x gelezen, dus dat kan een goede reden zijn.

Wat ook een reden is, teveel beslag in de pan doen.

Alvorens je het beslag in de pan doet, even een klein klontje boter laten smelten zodat er over het hele bak gedeelte een beetje boter zit.

Beslag in het midden gieten, en door de pan te bewegen het beslag verspreiden over de bakplaat. Als het beslag aan de randen enigzins een bolle ronding heeft, dan heb je veel te veel beslag gebruikt.

Beetje oefenen met hoe hoog het gas, maar zodra op de bovenkant kleine putjes verschijnen, kan je de pannenkoek omdraaien.

Eet smakelijk en groeten van de pannenkoek-king.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neenee, mijn man is de pannenkoek-king! Volgens onze kleinkinderen bakt hun opa de beste pannenkoeken van het hele land :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ok dan, gezien hij opa is, en aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dus een stukje ouder is, sta ik de titel aan hem af. Mag ik mij dan Pannenkoek-king-junior noemen? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, toegestaan !! (^ ^)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@lowlander: Zij is niet de vraagsteller.
Beetje olie op de pan. Olie haalt een hogere tempratuur dan boter. Ook kan het aan je beslag liggen natuulijl. Zit er w ei in?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk eerder dat de samenstelling van het beslag niet goed is. Zoals je eerder hebt gelezen kan het inderdaad ook zijn dat de pan niet heet genoeg is. Een pan is heet genoeg als een druppel water meteen begint te "dansen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het bereiden van het beslag een eetlepel olijfolie toevoegen helpt tegen het aanbakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beslag te koud zou kunnen,en inderdaad de bak temperatuur ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ten eerste doe je ook een klein beetje poedersuiker en zout in het beslag.
en het plakken aan de pan komt omdat de pan schaal is doe
eerst een beetje olie in de pan die je erg goed kan verhitten maak de pan bloedheet totdat hij walmt dan extra olie afgieten en bakken maar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle bovenstaande antwoorden zijn ook goed.
Er is echter nog één MAAR..
(Met hetzelfde probleem zat ik ook.)
Het lijkt onlogisch maar het beslag is te droog.
Als het `natter` is, dan is het dunner.
het vloeit makkelijker.
En de temperatuur komt ook tot boven in de pannenkoek.
Deze is ook nog eens sneller `gaar` , kompleet.
Erbij blijven staan en als deze stug begint te worden dan snel omdraaien.
Succes verzekerd.
Een pan met een wat dikkere bodem helpt maar ten dele,
de warmte straling dringt dan wat verder door naar boven in de pannenkoek.