Hoe maak ik gezonde jam?

Hoe maak ik zo gezond mogelijke jam, die wel goed dik is en houdbaar? Ik heb fruit, bramen en bessen in de tuin, dus die gebruik ik. Daarnaast gebruik ik liever zo weinig mogelijk suiker, en als er toch suiker in moet, voor de houdbaarheid, is rietsuiker dan een redelijk alternatief, of is er een andere methode om de jam houdbaar te houden, zonder of met minder suiker? En dan de pectine, ik lees over marmello en agar-agar, hoe werkt dat precies, moet ik dan langer koken, en/of kan ik ook pectinerijk fruit toevoegen, ik las over onrijpe appels met schil en citroensap, in plaats van kunstmatige pectine, en wat betekent dat allemaal voor de kooktijd?

Ik heb net bramenjam gemaakt met 700 gram bramen, moes van vier kleine onrijpe appeltjes en enkele schillen, het sap van een hele citroen en 320 gram rietsuiker. Het werd echter na een minuut of 15 nog niet dik in de pan, en ook niet na de koelkastafkoelproef van 1 minuut, dus nu heb ik er noodgedwongen een zakje geleipoeder met E-nummers bijgedaan, maar dat wilde ik liever niet. Het werd trouwens nog niet dik in de pan. Wel in de koelkast.

Wie heeft goed advies voor de volgende ronde bramen?
Ik ben benieuwd. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
3.1K
bamibal
10 jaar geleden
Rietsuiker is niet beter of gezonder dan gewone kristalsuiker.

Antwoorden (3)

Tip: bramen en appels hebben van nature veel pectine in zich en zijn dan ook ideaal om te verwerken in suikervrije jam.

Stap 1: Jampotten steriliseren

Steriliseer allereerst de potten waarin je de jam gaat bewaren. Spoel de potten en deksels grondig uit met kokend water en verwijder eventuele etiketten en lijmresten. Zet de potten vervolgens gedurende 10 minuten in een op 150°C voorverwarmde oven (op een schoon stukbakpapier) totdat ze volledig droog zijn.

Stap 2: Calciumwater maken

Neem wit calciumpoeder; dit is een essentieel macromineraal in poedervorm. Meng ½ theelepel calciumpoeder met 125 milliliter water in een potje. Grondig schudden voor gebruik!

Stap 3. Fruit bereiden

Prak 300 gram fruit dat je wilt gebruiken (aardbeien, bessen, bramen, frambozen etc.) met een vork tot grove pulp. Het is belangrijk om het fruit niet machinaal te mixen of te pureren met een staafmixer of keukenmachine; dan krijg je namelijk een veel te dunne vloeistof.

Stap 4: Spullen klaarzetten

Zet suikervrije pectine klaar; dit is een oplosbare voedingsvezel uit planten. Zet het potje met calciumwater klaar. Zet het geprakte fruit klaar, evenals zurig sap (appelsap, citroensap, braambessensap, druivensap, limoensap, cactus-sap o.i.d.). Zet 100% pure stevia (poeder of vloeibaar) klaar. En tot slot de jampotten.

Stap 5: Jam maken

Doe 450 milliliter sap met de vruchtenpulp in een steelpan. Voeg 4 theelepels calciumwater toe en roer grondig. Breng 200 milliliter water aan de kook en giet het in een blender. Voeg 4 theelepels pectine toe en mix totdat al het poeder is opgelost (1 à 2 minuten).

Breng het fruitmengsel aan de kook. Voeg het pectinemengsel toe terwijl je grondig blijft roeren. Laat eventjes goed doorkoken en pak de pan van het vuur. Voeg tot slot stevia naar smaak toe (+/- 1 theelepel).

Toegevoegd na 1 minuut:
Tot slot

Vul de gesteriliseerde jampotten tot 1cm van de rand. Veeg de randen schoon en schroef de deksels op de potten. Plaats de gevulde potten in kokend water en kook 10 tot 15 minuten. Haal de potten uit het water en laat ze afkoelen. Controleer of de potten volledig vacuüm zijn gezogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, MarieJose voor je uitgebreide antwoord. Koop ik die ingredienten bij de natuurvoedingswinkel? Calciumpoeder, suikervrije pectine, zurig sap, biologische vruchtensap, of citroensap mag dat ook?, en de stevia, is dat ook poeder? En wat is de functie van het calciumwater? Bedankt.
Jam zonder suiker met marmello
Ingrediënten:
2 kilo fruit naar keuze (vb aardbeienjam, druivenjam, abrikozenjam, ananasjam, perzikjam enz)
2 zakjes Marmello (goed voor zes potten)
Bereiding: Maak het fruit goed schoon en doe dit in de pan. Zet de pan op een middelmatig vuur en roer regelmatig. Het fruit wordt zacht wat u eventueel nog kunt aanstampen. Als het fruit is fijngekookt 2 zakjes Marmello toevoegen. Roer nog even goed door en breng het geheel weer aan de kook. Laat de jam onder voortdurend roeren een minuut doorkoken. Vul de potjes op een houten plank tot aan de rand, draai de deksel erop en laat ze op de kop afkoelen tot ze half afgekoeld zijn. Deze rabarberjam zonder suiker kan een jaar bewaard worden. Na opening hoort deze eigengemaakte jam in de koelkast.

Deze marmello geleipoeder is zonder suikertoevoeging, bevat geen conserveermiddel en is verkrijgbaar in de natuurwinkel. Met Marmello kunt u jam maken met minder suiker maar ook helemaal zonder. Marmello1 wordt gebruikt bij het maken van jam zonder suikertoevoeging en is een geleerhulp op basis van pectine.
* Aan Marmello zijn fructose/suiker en citroenzuur toegevoegd voor het vereiste zure milieu en het oplossen van de pectine. Marmello is verkrijgbaar in twee verpakkingsvormen: voor 2 kilo fruit en 6 potten jam en voor 8 kilo fruit en 24 potten jam.
fremar
10 jaar geleden
Met diverse Broodbakmachins is het ook mogelijk om jam en compote te maken.
http://www.broodbakshop.nl/keukenapparatuur/broodbakmachines.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Met diverse Broodbakmachines is het ook mogelijk om jam en compote te maken. Vraag dan naar een Jam en Compote functie.
http://www.broodbakshop.nl/keukenapparatuur/broodbakmachines.html