Wie weet het recept van dikke koek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch maar thuis eten?

Het beste antwoord

Ingrediënten
500 gram zelfrijzend bakmeel
300 gram rozijnen
100 gram krenten
100 gram sucade
1 eetlepel bruine suiker
0,5 zakje vanillesuiker
0,5 theelepel kaneel
2 stuks eieren
500 milliliter halfvolle melk
50 gram roomboter

Bereidingswijze
Bodem en binnenwand van juspan met de boter insmeren. Alle ingrediënten (behoudens dus de boter) in een beslagkom tot een homogene massa kneden en in de juspan doen (licht aandrukken). Op laag vuur een half uurtje laten opkomen en, indien goed gerezen, nog een kwartier of wat langer op middelhoog vuur afgaren. Niet te hoog vuur, want de koek verbrandt snel: reden waarom ik later dan ook een vuurvaste glazen schaal ben gaan gebruiken. Indien gaar (breinaald-truuk), pan of schaal omkeren boven een platte vuurvaste schotel en de Dikke koek "op z'n kop" nog een kwartiertje in de oven laten nagaren. Met een kartelmes de Dikke koek halveren en uit de halve manen 2-cm-dikke plakken snijden. Lauw-warm serveren, bijvoorbeeld met roomboter en bruine suiker. Ouderwets lekker en ongezond.

Allergieinformatie
Geschikt voor notenallergie
Geschikt voor kleurstoffenallergie
Geschikt voor nachtschade-allergie
NIET geschikt voor glutenallergie
NIET geschikt voor koemelkallergie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Grootmoeders Dikke Koek.

Ingrediënten:

500 gram zelfrijzendbakmeel

260 ml melk

80 gram boter

4 eieren

9 eetlepels witte basterdsuiker

1,5 pakje rozijen (gele zijn het lekkerst)

snufje zout.

Hulpmiddelen

Een grote vuurvaste schaal met deksel.

Mixer.

Voorbereiding:

De 80 gram boter smelten, een klein beetje van deze boter gebruiken om de vuurvaste schaal in te vetten de rest is voor het recept.

De oven voorverwarmen op 180 graden.

Bereidingswijze:

Doe het zelfrijzendbakmeel in een kom, het snufje zout en de 9 eetlepels basterdsuiker erbij doen.
Dan de melk en de eieren erdoor mixen.
Als dit een mooi mengsel is de gesmolten boter door het deeg mixen.
Als laatste de rozijnen er met een lepel doorheen scheppen (ze mogen niet nat zijn).

Dan alles in de ingesmeerde vuurvaste schaal doen.
Deze moet ongeveer voor de helft gevuld zijn.
Zorg dat de deksel er goed opzit, en zet hem in de oven.
Bak hem nu langzaam gaar en goudkleurig bruin.
Dit is heel goed te zien als je een doorzichtige vuurvaste schaal gebruikt
en je kan dan ook goed aan de onderkant kijken of hij daar ook bruin is,
want dan pas kun je de deksel optillen om met een breinaald te prikken (net als bij cake) of hij gaar is.
Als je een gecombineerde magnetron hebt dan verwarm je hem voor op 180 graden.
Zet de schaal erin en dan ongeveer 15-20 min op lage stand (ontdooi stand)
de magnetron erbij (dit scheelt enorm veel in tijd) en dan zonder magnetron afbakken.
De totale baktijd is dan ongeveer 45 minuten.

Serveertips

Dikke koek kan je op verschillende manieren eten.
WARM op de ouderwetse manier in punten of plakken gesneden als avondeten met boter en suiker.
Als je aan de lijn doet is hij ook zalig met enkeld een beetje boter.
Als ontbijt, en natuurlijk als je bezoek krijgt bij de koffie gewoon een punt of plak (of warm) met boter en suiker.
Het is weer eens wat anders als gebak, en gegarandeerd een succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mercii