Wat is de goeie temperatuur voor dit gerecht? Het moet heel langzaam gaar worden, het duurt wel 3 tot 4 uur maar wat is de goeie temperatuur?

Het gerecht heet 'Kugel met Peren'.

Het wordt gemaakt met stoofperen; die worden eerst gekookt totdat ze half gaar zijn en daarna worden afgekoeld.

Dan worden ze onder een dikke laag deeg gelegd. Het deeg is vrij nat, er zit roomboter, gember, amandelen, rozijnen en kaneel in.

Daar bovenop gaat nog wat van het peren kookvocht, en dan moet het een paar uur in de oven. Maar ik kan nergens meer vinden wat de goeie oventemperatuur is. Ik zelf dacht 175 graden Celsius, maar ik wil niet de kans lopen dat het verbrandt want dat vind ik zonde van alle heerlijke ingredienten.

Is er misschien een keukenprins(es) die hier ervaring mee heeft? Vast bedankt!

Toegevoegd na 11 uur:
Ja, ik strooi wat paneermeel op de top, wat stukjes boter en wat perenvocht, dat samen maakt een heerlijk laagje als afwerking. Maar de 175/180 graden, daar was ik niet zeker meer van.

Als ik het me goed herinner, kan ik na een poosje als de bovenkant er 'gaar' uitziet en de uren dat het in de oven moet blijven nog niet voorbij zijn, een laagje alu folie over de bovenkant doen om het te beschermen tegen verbranden.

Hmmmmm.... kan niet wachten, water loopt me in m'n mond... :D

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Het beste antwoord

180 graden dus je zat goed met je temperatuur
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dat wilde ik nou graag weten :D Dank je wel!!

Andere antwoorden (1)

Als je Kugel met peren maakt, gaar je eerst de ingrediënten door deze in een pan een paar uur te laten stoven, vervolgens laat je ze af koelen. Als dat is gebeurd verwarm je de oven voor op 180 graden en zet je na het voorverwarmen het gerecht in de oven, doe niet teveel perenvocht over het deeg, dan laat je ongeveer anderhalf uur het gerecht in de oven staan, zodat het deeg gaart en bruin wordt, hou dit goed in de gaten en verlaag de temperatuur van de oven naar 150 graden als het te snel bruin wordt. Dan krijg je een heerlijk gaar gerecht, dat niet aangebrand is.

Toegevoegd na 15 minuten:
Je moet het perenvocht over het deeg druppelen, dan krijg je een lekkere knapperige bedekking, als je er teveel vocht over doet, dan krijg je een kleffe bedekking. Als je het gerecht te lang in een te hete oven zet, verbrandt de bedekking, tenzij je het deeg te nat maakt, maar daar wordt het gerecht niet lekkerder van. De bedoeling van de kugel is dat je de vulling gaart in de pan. Het deeg moet garen in de oven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel Crea, het recept van Kugel met Peren is een familie recept voor mij, maar omdat ik hier hoofdzakelijk met Fahrenheit graden werk kon me de temperatuur niet meer goed herinneren (en dat staat natuurlijk nergens geschreven in mijn receptenboek).